Havneprosjektet på Andenes er tatt med i Nasjonal Transportplan. Regjeringen foreslo å sette av 235 millioner kroner fram til 2024 og 235 millioner kroner i perioden 2024 til 2029.

Juvik sier at dette vil forsinke havneutbyggingen.

– Ap la inn midler til prosjektstart i år og byggestart til neste år. I vårt forslag til Nasjonal transportplan la vi inn hele prosjektet i perioden fram til 2024, sier Juvik.

– Vil tape

Havneprosjektet ble i sin tid initiert av daværende fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen.

I forarbeidet til den nye transportplanen, ville Kystverket skyve hele prosjektet til siste del av planperioden fra 2024 til 2029. Regjeringen valgte å ta halvparten i første del av planperioden.

– Regjeringen vil i tillegg flytte ansvaret for fiskerihavner og farleder til regionalt nivå, men vil ikke la pengene følge med. Nordland med sin lange kystlinje vil helt klart tape på dette. Ap mener at fiskerihavner må være et statlig ansvar. Det er ofte snakk om store prosjekter, og anlegg som har store vedlikeholdskostnader, sier Juvik.

– Valgløfter

1. kandidat for Nordland Frp, Kjell-Børge Freiberg, mener Juvik lyver.

– Andenes fiskerihavn ligger inne med oppstart i første periode i vår transportplan. De rødgrønne derimot, la prosjektet inn i den siste og mest usikre delen av sin gamle NTP. Det står som et klart og tydelig tegn på at det ikke var prioritert spesielt høyt hos dem. Nå er det valginnspurt og jeg bare konstaterer at AP slår rundt seg med løfter om det ene og det andre, sier Freiberg til VOL.

Han sier videre at Arbeiderpartiet valgte å ikke legge frem en alternativ transportplan før sommeren, «slik at velgerne kunne se hva de prioriterte opp og ned».

– Jeg bare konstaterer, når vi la frem planen ble vi kritisert av Arbeiderpartiet for å ha en uansvarlig høy ramme (over tusen milliarder kroner). Det er ikke når han og resten av Arbeiderpartiet samtidig unnlater å vise hvordan de finansierer sine løfter. Jeg håper derfor at Fremskrittspartiet får en anledning til å gjennomføre sin tydelig og konkrete transportplan, og jeg vil bruke min tid på Stortinget til å kjempe for så tidlig oppstart som mulig på Andenes. La det ikke være tvil om det, sier Freiberg og fortsetter.

– Havnen er prioritert og vi har satt av midler som selvfølgelig skal følges. Når vi ser hva Ketil-Solvik Olsen har levert på fire år hva angår riksveier i dette fylket ber jeg velgerne merke seg hvordan landsdelens veier var før hans tid og hvordan tilstanden er nå. Og dette er starten, la det derfor ikke bli slutten om Arbeiderpartiets satsning slik vi kjenner den, skulle bli en realitet.