I tillegg til en 600-millioners oppgradering av eksisterende bygningsmasse skal det bygges nytt for 3,5 milliarder kroner. Totalt vil kostnadene for å bygge ut Evenes flystasjon bli på 4,1 milliarder kroner, ifølge rapporten.

Ikke regnet ut

Rune Øverås flyr på Orion og har engasjert seg i kampen for Andøya flystasjon. Han mener Evenes-beslutningen er tatt på feil grunnlag. Og at de økonomiske sprekkene dermed vil komme.

Øverås har ikke tilitt til at rapporten har tatt med alle kostnader.

– Forsåvidt er denne rapporten ikke noe nytt i forhold til det de har lagt ut tidligere. Dette er akkurat det samme de har sagt før, opprinnelig var kostnadene satt til 3,5 milliarder kroner, så dukket det opp nye ting slik at det ble oppjustert til 4,2 milliarder kroner, på grunn av ekstrakostnader på 700 millioner kroner, sier Øverås.

– Om disse 700 ekstra millionene er tatt med, eller kommer i tillegg til de 4,1 milliardene, vet jeg ikke, sier han.

Ifølge Øverås er det per i dag ikke avgjort nøyaktig hvor MPA ( Maritime Patrole Aircraft)  skal plasseres på Evenes.

– Og det er ikke regnet ut hva det vil koste, avhengig av hvor det plasseres, sier Øverås.

For trangt på Evenes

– Det som er litt interessant som få snakker om på Forsvarets eiendom, er at med mindre det bygges ut for en stor pengesum så er det ikke plass til P8, det finnes ingen plass der disse flyene kan stå. Det er en oppstillingsplass for transportfly som ligger på Avinors eiendom, hvis Luftforsvaret skal ta den plassen, vil det igjen gå ut over plassen der allierte transportfly skal stå. Det er egentlig for trangt på Evenes, sier Rune Øverås.

Øverås frykter det er gått prestisje i saken.

Og frykter en situasjon lik Ørlandet, der budsjettsprekkene har kommet på løpende bånd.

– Problemet er at antageligvis så vil man nå tviholde på tallene og beslutningen om å flytte flystasjonen til Evenes. Når de så først begynner å bygge, så skjer det samme som på Ørlandet. Der har de sluttet å telle overskridelsene, det er bare om å gjøre å få det ferdig. På Ørlandet har det vært flere kostnadssprekker også den siste tida, som ikke har vært belyst, sier Øverås, som synes det er problematisk.

– Det er vanskelig å si om noen vil ta tak i situasjonen med Ørlandet, det er for sent å få det snudd, men det går an å unngå at det samme skjer på Evenes, sier han.

Flere hundre millioner kroner

– Enda er det flere ting som ikke er tatt med i regnestykket, blant annet avisingsmiddel som blir brukt på rullebanen. Det som de sivile flyene bruker kan ikke brukes på de militære flyene, sier Øverås.

– For å kunne bruke det av-isingsmiddelet som er godkjent for  F35 (jagerfly) og P8 (nye maritime overvåkingsfly) må det bygges et stort oppsamlingsanlegg, som vil koste mange hundre millioner kroner, antagelig over 1 milliard kroner, sier Øverås.

I tillegg må det bygges et system for å fjerne middelet.

– For det som finnes i dag er underdimensjonert, og det må bygges et system for å få det ut i Ofotfjorden etterpå. Årsaken til at man samler opp dette middelet er for å unngå at det går ut i vannene og skaper forurensning, dette stoffet absorberer oksygen, sier han.

– Dermed skal stoffet ut i Ofotfjorden, og da får Ofotfjorden et problem. I 1995 fikk Bellona stanset utslipp fra Fornebu med det samme middelet, som man ville slippe ut i Oslofjorden, fordi det ville bli ødeleggende for livet der. Ofotfjorden er på mange vis lik, en fjord med lite vanngjennomstrømming. Denne problematikken har vært lite omtalt, og det vil bli en stor kostnad, sier han.

Ikke fagmillitært forankret

Øverås mener det er mange grunner til at beslutninga om å flytte flystasjonen fra Andøya til Evenes er feil. Han har skrevet flere innlegg i media om saken.

– Dette er ikke fagmilitært forankret i det hele tatt, det er kun en politisk hestehandel det å flytte de store MPA-flyene, sier han.

Da Forsvarssjefens fagmilitære råd ble lagt ut, anbefalte han småfly.

– Fordi de ville være rimelig i innkjøp, og ville få plass på Evenes slik flystasjonen er i dag, uten å bygge ut noe nytt. Dette ble framlagt på grunn av at man fikk alt for lite penger i forsvarsbudsjettet. Så godtok ikke de som sitter og styrer at vi skal ha småfly i stedet for store overvåkningsfly. Beslutningen ble bare overført siden Forsvarssjefen anbefalte Evenes, så plasserer vi de store flyene der, blir det helt feil, sier Øverås.

For lite plass - og for dyrt

I 2015 var Forsvarssjefen på Andøya og la fram Forsvarssjefens fagmilitære råd, der det stod at Andøy flystasjon skal legges ned, man skal bytte ut overvåkningsfly med mindre fly og disse blir stasjonert på Evenes.

– Mange folk var samlet her da, og det ble spurt fra salen om hvis det blir sånn at Norge kjøper store overvåkingsfly ( MPA), vil det da være aktuelt å flutte de til Evenes? Forsvarssjefen svarte: Nei, det er ikke aktuelt, sier Øverås.

Han tilføyer at svaret hans ble begrunnet med kostnad, problemer med å miste kompetansen, og plasshensyn.

– Det var de samme tre tingene som i 2000 stanset at Orion skulle flyttes til Bodø. Den gang kom det så langt at det skulle tas en avgjørelse i Stortinget på om Orion skulle flyttes til Bodø. De hadde sett grundig på dette, og kom fram til at det ikke var plass i Bodø, det var alt for dyrt, og alt for stor sjanse for å miste kompetanse. Dette er faktorer som ikke er tatt med i vurderingen av Evenes, enda det er mye trangere der enn i Bodø, sier han.

– Lagt opp til dårlig billigløsning

En totalkostnad på 4,1 milliarder kroner for utbygging av Evenes flystasjon, har Øverås ingen tiltro til.

– Det som behøves for MPA-flyene er satt til 1 milliard, det er alt for lite. Bare én av de hangarene vi bruker i dag på Andøya koster 1 milliard kroner. Det er en relativt stor hangar, der vi har plass til tre av de flyene vi har i dag, eller to av de nye flyene, sier Rune Øverås.

Han mener budsjetter for utbyggingen på Evenes, er underdimensjonert.

– Det de legger opp til nå, det er en billigløsning for at de skal klare å få dette gjennom på Stortinget. Akkurat som på Ørlandet, der ble det lagt opp til billigløsning og så kommer budsjettsprekkene, fordi billigløsningen er alt for dårlig, sier Rune Øverås.