Styret i omstillingsselskapet Samskap var samlet til møte mandag, der man finpusset og harmoniserte handlingsplan og omstillingsplanen som skal legges fram for kommunestyret senere i høst.

Andøya skal satse på reiseliv, og styremedlem Jonni Solsvik er opptatt av å få med ordet bærekraft inn i planene.

– Jeg tror vi står ovenfor ei utfordring som vi har sett tidligere både lokalt i Lofoten, sier Solsvik og viser til en turiststrøm som er så stor at det skaper slitasje i naturen og problemer med nok fasiliteter.

– Nå som man også vil hente turister fra Kina hit til regionene, og reiselivsnæringen kan bli så stor, så skaper det samtidig noen utfordringer som utfordrer bærekraften. Jeg tror det er et kjempeviktig poeng at vi synliggjør hva det betyr å ha bærekraft i reiselivsnæringen. De som satser på et bærekraftig reiseliv er de som lykkes, jeg tror det er de som løfter seg og er de nye destinasjonene, og der må vi være, sier Solsvik.

Også Odd Roger Enoksen mener det er et viktig poeng nå som framtida til Andøy skal utformes, at det er fokus på bærekraft.

– Hva med fyret?

Lisbeth Berg-Hansen mener Andøy har en turistperle i fyret ved Hisnakul.

– Hva med fyret, er det stengt? For mange turister vil det være en stor attraksjon. Det hadde vært kanonkult å leie det ut, det er en unik opplevelse. Noe sånt har man ikke i Trondheimsfjorden, sier hun.

Marit Stand Nordheim kunne opplyse at fyret er åpent for besøk.

– Men det er for lite kommunisert utad at fyret er åpent, i forhold til at det er et fantastisk fyr vi har på Andenes, og et fredet fyr, sier Nordheim.

Hun opplyste at Museum Nord er i ferd med å starte ei satsing på hav og havmuseum, og at det i den forbindelse vil bli satt søkelys på fyret.

– Fyret er absolutt verdt et besøk. Andøy har også naturopplevelser i bøtter og spann, sier hun.

– Vi bør kunne ha ambisjoner om å selge inn fyret til turister som en helt spesiell overnattingsopplevelse, sier Jonni Solsvik og viser til at Hurtigruten tar en stiv pris for overnatting i telt på Svalbard.

Skjulte perler

Solsvik mener også at Andøya må satse på de bortgjemte perlene som ligger strødd over øya.

– Jeg var med på ordførerens tur på vestsida av Andøy, en tur som gikk på Bø der vi fikk historiefortelling som formidler kysthistorie og kystkultur. Vi fikk se groper der de hadde foretatt tarebrenning for bruk i kosmetikk og medisiner i gamle dager. Dette er unike opplevelser, perler som er gjemt som vi må ha med i strategien. Vi bør ha en forstudie og satse på de perlene, og ta vare på de på samme måte som det ble gjort med hvalsafari i sin tid, sier Jonni Solsvik.

Måtinden slites

Det ble i møtet pekt at det må tilrettelegges for de som skal gå Ti på topp, med blant annet søppelkasser, skilt og toaletter.

Opp til Måtinden er det rene valfarten, og hit begynner deler av terrenget å bli ganske slitt.

– Bærekrafttiltak det handler også om at folk ikke får lov til å gå overalt. I Storbritannia var det slik noen steder at hvis du gikk utenfor stien, så lå du syltynt an. Det var skiltet hele veien, og strengt forbudt å gå utenfor der det var skiltet. Det er bærekraftstiltak, og det er dessuten bedre å være føre var enn etter snar, påpeker Lisbeth Berg-Hansen.

Styret i Samskap er enige om et forprosjekt på bærekraftstiltak i forbindelse med økt turisme.

– I Bergen er det faktisk sånn at man har satt begrensning på antallet cruiseskip som får komme inn i våren, og det virker ikke som næringslivet har noe imot det. Her lokalt merker vi økt turisme i forbindelse med at vi ble nasjonal turistvei, sier Jonni Solsvik.

Lisbeth Berg-Hansen stilte spørsmål ved om man har det man trenger av aktører lokalt, og fikk til svar at det er dyktige folk som driver i reiselivsnæringa i kommunen.

– Vi har et veldig kompetent næringsliv, sier Solsvik.

Legger igjen mye penger

Bussing av turister rundt omkring i kommunen, økt samarbeid og tiltak for vekst i turismen, alt dette skal en mulighetsstudie i reiselivet avdekke, påpeker programleder Brita Erlandsen.

– Endel operatører tar mest mulig turister raskt inn og raskt ut igjen av et område. Vi vil skape arbeidsplasser lokalt, og ikke åpne opp for at useriøse aktører kan komme inn, sier Solsvik.

Reiselivsstrategien skal ta for seg alle temaer.

– De fleste store reiselivsbedriftene i Andøy samarbeider allerede med andre, de samarbeider med Hurtigruten, med andre bedrifter i hele Vesterålen, og er med i klynger og nettverk som strekker seg over hele Nord-Norge, Nord-Sverige og Finland, sier Camilla Illmoni fra Vesterålen Reiseliv.

Lisbeth Berg-Hansen poengterer at selv de turister som er på et sted en kort tid, som eksempelvis cruiseturister i Geirangerfjorden, legger igjen mye penger.

– Jeg hadde en utavmegselv-opplevelse da jeg kom forbi en veskebutikk i Geiranger og oppdaget at ikke ei eneste veske som var til salgs hadde en pris på under 10.000 kroner. Det er klart dette var varer som var myntet på de besøkende, og ikke de fastboende på stedet. Men en cruiseturist legger altså igjen ganske mye penger når de kommer med en buss til en plass. Det finnes nok av pengefolk rundt om i verden, og de kan like gjerne legge igjen penger her som i Geiranger, sier Berg-Hansen.