Det er svaret forsvarsminister Frank Bakke-Jensen gir til Stortingsrepresentant Willfred Nordlund, Sp. Han fikk i dag svar på et spørsmål til forsvarsministeren.

Han stilte for noe tid siden spørsmål til ministeren om hvor mange flybevegelser P8-flyene vil ha per år fra 2023.

Nordlund viste blant annet til uttalelser fra Avinor, som ikke ser for seg samtidighetskonflikter.

– Som beskrevet i Konseptutvalgsutredningen er det lagt til grunn et fremtidig aktivitetsnivå med P-8 maritime patruljefly på 4201 flybevegelser fra Evenes i året. Dette tilsvarer i gjennomsnitt om lag 12 flybevegelser i døgnet, lyder svaret fra Bakke-Jensen.

Han legger til:

– Ifølge Avinor er kapasiteten i eksisterende banesystem på Evenes 25 flybevegelser i timen. Det vil si at det totale antall flybevegelser i topptimen under normale forhold forventes å ligge på under halvparten av maksimal kapasitet i rullebanesystemet på Evenes. Kapasiteten til banesystemet på Evenes lufthavn ligger således godt over fremtidig planlagt aktivitet. Avinor vurderer den planlagte trafikkavviklingen av både sivil og militær trafikk, inkludert P-8 maritime patruljefly, på Evenes som uproblematisk.Nordlund spurte også hvor mange store militærfly som har landet på Evenes i perioden 2014-2017. Bakke-Jensen skriver at det bare har vært 146 bevegelser i perioden, men han viser til at flyplassen så sent som i 2014 håndterte store mengder militær trafikk under øvelsen «Cold Response».

– Avinor fører ikke statistikk over om og eventuelt hvor mange av disse bevegelsene som har krevd «lokale prosedyrer». Ifølge Avinor var det under øvelsen en rekke besøk av luftfartøy i de største størrelseskategoriene (D, E og F). 10 av disse luftfartøyene var stasjonert på Evenes under øvelsen. Hver dag under øvelsen hadde Evenes om lag 150 flybevegelser inkludert sivil trafikk. Selv med et relativt stort antall fly av de største kategoriene gikk flytrafikken som normalt uten forstyrrelser, svarer Bakke-Jensen.