Det var uvanlig mye liv og røre ved Bukkekjerka på Andøya i forbindelse med åpningen av Nasjonale turistvegers unike og omdiskuterte anlegg designet av arkitektkontoret Morfeus. Arkitektene Caroline Støvring og Cecilie Wille var selv tilstede og  uttrykte takknemlighet og stolthet over oppdraget og gjennomføringen som har bydd på mange utfordringer i forhold til en kompleks konstruksjon og den værharde og utsatte plasseringen. De fortalte om inspirasjonen fra naturen og landskapet og prosessen bak til et engasjert og nysgjerrig publikum.

– Hever opplevelsen

Bente Bratland Holm fra Innovasjon Norge priset arkitektur og Andøy:

– Dette er magisk, og hever opplevelsen av den fantastiske naturen her, sa hun før hun senere klippet snoren til jubel fra de mange fremmøtte.

Vi spurte Per Ritzler presseansvarlig for Nasjonale turistveger, hva tanken er bak Nasjonale turistveger?

– Tanken bak Nasjonale turistveger er og legge til rette for besøkende slik at de kan få en flott opplevelse av norsk natur på sitt beste. Rasteplasser, stoppesteder, utsiktspunkter, toaletter, stier, trapper, bord og benker som er lett tilgjengelige skal bidra til å gi besøkeren en ytterligere opplevelse av naturen og landskapet. Det er fremst kyst, fjord fjell og foss som er de naturelementene turistvegene slynger seg. Overordnet mål med turistvegsatsingen er å få flere turister til å bruke Norge som sitt ferieland og bli lenger, og dermed bidra til økt næringsutvikling i distriktene, sier Ritzler.

Vanskelig

– Har det vært vanskeligheter under byggeprosessen?

– Fundamentering av p-plass var vanskelig. Vi måtte omprosjektere fra botnplate på fjell til botnplate på rørpeler. Dette fordi fjellet ikke var der vi ventet det. Ellers har været vært en utfordring å bygge på den værharde vestsiden av Andøya. Anlegget skulle vært ferdig 27.oktober 2017, men omprosjektering og mer omfattende fundamentering har gjort at byggetiden har blitt lenger.

– Hvorfor disse attraksjonene, er ikke naturen i seg selv nok?

– Naturen er flott, men med installasjonene bidrar vi til og legge til rette for at besøkende kan komme ned til fjorden, ut i løse luften ved en utsiktsramp, ta en gåtur på stier rundt øya, i skogen eller på fjellet  på tilrettelagde stier og ganger, eller kunne sitte ned bekvemt i ro og mak med en matpakke og nyte både mat og natur på flotte designmøbler. Vi legger til rette for å kunne nyte og bruke naturen skånsomt og sikkert, og for å kunne bruke en ryddig og bekvem toalett når nøden krever.

Jevn økning

– Hvor mange besøkende stopper ved de ulike rasteplassene, har dere fått tilbakemeldinger fra turistnæringen?

– Vi har ikke tall, men trafikken øker jevnt over fra år til år og tilbakemeldingene er gode – spenstige stopp i nyskapende design i noe av det flotteste av norsk natur. Statens vegvesens turistvegsatsing bidrar dessuten til og bygge Norges omdømme – ikke minst i utlandet – som en innovativ og nyskapende design- og arkitekturnasjon, konkluderer Per Ritzler med.

Et ellers rikholdig åpningsprogram ble avsluttet med en gripende fremføring inne i selve Bukkekjerka av Tundra Elektro med Inga-Marte Gaup Jusso  som joiket og Patrick Shaw Iversen som spilte fløyte. Omgitt av hav og klipper ble det en perfekt ramme for en feiring av møtet mellom natur og kultur.