Daglig leder Birger Elverum i Andøy næringsforening har fulgt nøye med i Andøypostens artikkelserie der det kommer fram at de siste fire delstrekningene i utbedringen av fv. 82 mellom Sortland og Risøyhamn ikke er prioritert i «Regional transportplan» fram til 2029. I den perioden skal Hålogalandsveien mellom Harstad og Sortland gjøres ferdig.

– Bra å prioritere regionen

– Det er bra at infrastrukturen til Vesterålens regionsenter prioriteres, slik at Sortland får en god vekst. Dette vil også styrke nabokommunene, men samtidig må regionrådsleder Siv Aasvik og resten av vesterålspolitikerne forstå at Andøy næringsforening representerer tunge næringsaktører innenfor fiskeri, teknologi og turisme. Aktørene står for stor verdiskapning, og dersom vi skal lykkes med å skape nye varige arbeidsplasser i forbindelse med omstillingen er det avgjørende at infrastrukturen er forutsigbar. Veistandarden på innfartsåren til Andøy er det viktigste i så måte, sier han.

Hyppig lobbyvirksomhet

Elverum mener at det må drives hyppig lobbyvirksomhet for å få rustet opp resten av veien tidligere.

– Dette skal selvsagt ikke gå på bekostning av Hålogalandsveien. Men det må gå an for regionrådet å få inn begge deler, mener han. Elverum frykter at dagens dårlige veistandard til Andøy, vil gjøre det lettest a lokke internasjonale aktører til å bruke Sortland som utgangspunkt for å oppleve Vesterålen. Argumentet vil da være at veistrekningen fra Evenes til Sortland er oppgradert og kortet ned.

– Veldig bra

– På den måten vil turismen være med på å skape gode grunnlag for hotell, logistikk og reiselivsbedrifter i Sortlandsområdet, lignende utviklingen vi har sett i Tromsø. Dette er i seg selv veldig bra, og det hindrer ikke at aktører i nærliggende kommuner får vekst innenfor sine næringer. Alle kan etablere kontor og avdelinger i regionssenteret. Men resultatet kan bli at det sendes busslaster til Andøy og andre nabokommuner på dårlige veier for å oppleve Vesterålens hovedturistattraksjoner på dagsturer. En annen utfordring er om det skulle oppstå busstrafikk med cruiseturister fra de båter som i dag anløper Sortland Det er derfor viktig å jobbe hardt for å raskere utbedre resten av veinettet ut i kommunene, sier Elverum.

Mister mange ringvirkninger

– Dagsturisme fra Sortland til hovedattraksjonene i Andøy gjør at vi mister mange ringvirkninger av turiststrømmene. Dette gjelder særlig mindre aktører som ville tjent på at det blir flere overnattingsdøgn i Andøy, sier Elverum. Det eneste Andøy da sitter igjen med er slitasje på veinettet. Elverum er klar over at det er fylkeskommunens politikk å skape sterke regionsentre for å demme opp for fraflytting fra Nordland, men samtidig må man ikke glemme at det er i tilgrensende nabokommuner mye av verdiskapningen skjer. Dersom næringer og bedrifter skal få gode konkurransedyktige næringsvilkår, og bolysten tilsvarende økes for godt rekrutteringsgrunnlag, må infrastrukturen tilrettelegges også her.

– Man må ikke glemme viktigheten av å ha utkantstrøk. De må først og fremst få handlingsrom til å videreutvikle sine næringer som da vil kunne gi enda langsiktigere ringvirkninger og inntekter til hele regionen, avslutter han.