Nikoline og Victoria jobber med teaterforestilling som har offisiell premiere under Festspillene i Harstad:

– Forestillingen skal være intim og på sengekanten

Andværing Nikoline Spjelkavik og teaterkompaniet Lost and Found Production, som hun driver sammen med Victoria Røising, gleder seg til å vise frem forestillingen Love and the Ocean.
Andøy

– Det er den største forestillingen vi har jobbet med så langt, forteller Spjelkavik.

Prosjektet, som har fått navnet Love and the Ocean, har offisiell premiere under Festspillene i Harstad til våren. Hun vil foreløpig ikke si for mye om innholdet, men sier at forestillingen er av et større format enn hva de har arbeidet med tidligere.

– Vi har jobbet med forestillingen i ett år. Det er en audiovisuell produksjon med mye video og interaksjon. Tidligere har vi laget mindre prosjekt som ikke så mange har visst om, og har på den måten vært litt underdog. Med denne forestillingen, som er et støtteprosjekt, har vi et større apparat i ryggen, så det blir kult å se hvordan det blir, sier Spjelkavik.


Se musikkvideoen til Nikoline og Victoria

«Different Kinds of Stars» er klare med sin første musikkvideo.

 

Opptak på Bleikstranda

For en drøy uke siden slapp Lost and Found Production en teaservideo i forbindelse med den vordende forestillingen, som er spilt inn på Bleik, med lokale skuespillere fra Teaterklubb'81 i rollene. I videoen, som enkelte nok vil karakterisere som surrealistisk, foregår en del av handlingen i en seng.  Videoen kan du se i vinduet over.

– Opptakene er gjort på Bleikstranda og ble filmet av filmfotograf Catharina Natalie Wandrup, som er utrolig dyktig. Vi har også filmet inne hos noen venner, inne på soverommet deres. Vi ønsker at forestillingen skal være intim og på sengekanten. Vi vil formidle overgangen fra våken tilstand, til søvn, fasen der man er på tur til å sovne og har mange tanker. Det er den type spenning vi ønsker å skape. Derfor var det naturlig å filme inne i husene til folk, sier hun.

– Musikk og tekst sidestilt

Spjelkavik legger ikke skjul på at hun og Røising har som mål å lage eksperimentelt teater, samtidig som de tenker nytt.

– Vi er veldig opptatt av å eksperimentere i form og uttrykk. Målet vårt er å la tekst og musikk være sidestilt, slik at de to går sammen i en høyere enhet. Det er både fordi vi vil lage en ny form for musikal, men også det at vi vil få nye tilskuere til å se på teater. Dersom det til stadighet er det samme teaterpublikummet som møter opp i teatret, tror vi at det kan stagnere litt. Vi synes at teatret har fått et noe dårlig rykte og ønsker å friske det opp ved å bruke virkemidler som folk er vant til fra media andre arenaer, utdyper hun.

Smartere tilnærming

Spjelkavik beskriver teatersjangeren som de har jobbet ut fra som eksperimentell avantgardetradisjon, en teaterform som tradisjonelt sett har hatt et smalere nedslagsfelt.

– Tradisjonen vi kommer fra har nesten vært litt elitistisk. Men vi tror det er stort potensial i den tradisjonelle, eksperimentelle scenekunsten. Vi trenger ikke endre scenekunsten for at den skal bli mer folkelig, men vi må ha en smartere tilnærming, slår Nikoline Spjelkavik fast.