Historisk lavtrykk stoppet flytrafikken

Ingen av Widerøes minste fly er i lufta mandag ettermiddag eller tidlig kveld, med ett unntak.

Slik ser Widerøe-flyene ut med nytt design klistret på. Foto: Widerøe 

Andøy

Et lavtrykk over Helgelandskysten skapte mandag store utfordringer for Widerøes minste fly av typen Bombardier Dash 8-100 med 39-seter.

Klokken 14.00 mandag melder Avinor at alle avganger og ankomster fortsatt er innstilt. Ved Stokmarknes lufthavn er avgangene foreløpig innstilt frem til kl. 16.30. Ved Andøya lufthavn er samtlige avganger ut dagen innstilt. . Flyet fra Skagen til Bodø kl. 19.50, kom seg ifølge Avinors hjemmesider, omsider i lufta. Det betyr at kun ett fly dro fra Vesterålen, etter at avgjørelsen om å sette flyene på bakken ble tatt tidlig mandag morgen.

– Det er på ubestemt tid. Vi vet ingenting per nå. Det vi vet er at lavtrykket over landsdelen er historisk lavt, og flyene kan ikke stille inn instrumentene sine på et så lavt lavtrykk. Dermed kan de ikke i lufta. Vi vet ikke nå når dette vil opphøre å være et problem, uttalte flyplassjef ved Stokmarknes lufthavn Skagen og Andøya lufthavn, Trond Holten til Vol mandag morgen.

Dette er et sjeldent fenomen:

– Jeg har aldri opplevd eller hørt om dette før.

– På grunn avhistorisk lavt lavtrykk kom ikke morgenflyet seg fra Andenes 05:35 piloten kom å informerte passasjerer at flyets innstillinger ikke kunne settes så lavt som lavtrykket. Han hadde fløyet 12 år i Widerøe og ikke opplevd liknende, forteller Paul Kruse til Vol.

Historisk

– Alle flyene av den størrelsen, som skulle ha operert for en time siden fra Røros og nordover i retning Bodø, står akkurat nå, sier kommunikasjonssjef Catharina Solli i Widerøe.

Hun beskriver lavtrykket som historisk lavt.

– Vi har aldri før opplevd at fly har måttet stå på bakken på grunn av lavtrykk, sier Solli.

– Det er utrolig beklagelig. Det lager utfordringer for folk som skal på jobb og studenter som skal hjem.

Fordi lavtrykket beveger seg sakte, vil problemene trolig vedvare utover dagen, sier kommunikasjonssjefen. Hun har ikke oversikt over det eksakte antallet avganger som er påvirket.

– Begynner å nærme seg rekord

Ved Meteorologisk institutt har de også bitt seg merke ved lavtrykket mandag.

– Det er et veldig kraftig lavtrykk over hele Norge, med senter i Midt-Norge, hvor det er spesielt lavt, sier vakthavende meteorolog Pernille Borander til VG.

Hun forteller at ekstremværvarselet som er sendt ut for Sør-Norge, henger sammen med lavtrykket.

– Vi har én rekord i Norge fra 1907. Den 27. Januar det året var lufttrykket på 936 hektopascal, så det begynner å nærme seg rekorden, sier Borander.

Uoffisielle målinger på Andøya mandag morgen, var nede i 934 hektopascal, dermed kan rekorden ha falt.

Meteorologen forteller at lavtrykket har kommet inn over Nord-Atlanteren og inn til Norge.

Lavtrykk betegnes som et område hvor lufttrykket er lavere enn i omgivelsene ved samme høyde over havet.

Klarer ikke å justere nok

Direktør for Kommunikasjonon og Samfunnskontakt i Widerøe Silje Brandvoll forteller at lavtrykket påvirker et sentralt instrumentet flyene bruker ved landing.

– Når et fly skal gå inn for landing må vi alltid justere for trykket, sånn at vi kan måle korrekt høyde. Men nå er lavtrykket såpass lavt at vi ikke klarer å justere trykket lavt nok. Det laveste på skalaen vi bruker er 948 hektopascal, men nå er lavtrykket nede på rundt 944 hektopascal, dermed kan vi ikke stole på høydemåleren, forklarer Brandvoll.

Fordi lavtrykket beveger seg sakte, vil problemene trolig vedvare utover dagen, sier kommunikasjonssjefen. Hun har ikke oversikt over det eksakte antallet avganger som er påvirket.

Kommunikasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier at også de har forsinkelser mandag. Det skyldes hovedsaklig etterslepet etter uværet søndag, og sterk vind enkelte steder i Europa.

– Når det gjelder lavtrykket som er omtalt, er det riktig at det er på helt rekordlavt nivå. Men vi har beregningsprosedyrer som ivaretar det, så det er ikke noe rundt det som har ført til uregelmessigheter hos oss, sier Johansen.

Forbrukerrådet har laget en kalkulator som hjelper deg med å finne ut av hvilke rettigheter du har ved forsinkede eller innstilte fly.

Flygeleder Kent Antonsen i Babcock opplyser at ambulanseflyene flyr som normalt.

– Våre nye ambulansefly har mulighet for å fly ved lavere lufftrykk enn tidligere, fordi vi har fått digitale instrumenter i cockpit som har større justeringsmuligheter ved lavtrykk, sier han.