Snart blir Rune en av få i verden som har flydd tre typer maritime overvåkingsfly

I midten av mars nådde Rune Øverås 10.000 flyvetimer i Orion 3. Nå skal han til med opplæring i overvåkingsfly nr. tre, nemlig Luftforsvarets nye P-8 Poseidon.

Rune Øverås  Foto: LINDA NORDSTRAND, FORSVARET

Andøy


Til vanlig er Øverås toktleder om bord på Orion P-3C.

– Jeg skal sørge for at oppdraget blir løst på en best mulig måte. Rollen som toktleder kan sammenlignes med det en dirigent gjør overfor et orkester. Hvis jeg gir utydelige signaler fungerer vi ikke optimalt, sier 54-åringen til Forsvarets Forum, som først omtalte saken.

I tillegg til erfaringen fra Orion 3, har han loggført 1.950 timer på NATO sitt AWACS (Airborne Warning og Control System), som er et luft-overvåkingsfly. Timene fikk han da han i sin tid var stasjonert på Nato-basen Geilenkirchen i Tyskland.

– Jeg har til nå hatt utsjekk på P-3B og P-3C, 2 fly med vidt forskjellig innmat, utstyr og oppsett. P-8A blir tredje generasjon MPA (maritime overvåkingsfly), sier Øverås til VOL.

Viktig med erfaring

Ifølge Luftforsvaret er det svært få forunt å ha fløyet tre ulike typer maritime overvåkingsfly, skriver Forsvarets Forum. Ingen av disse skal ha vært ansatt i det norske Forsvaret. Øverås understreker overfor tidsskriftet at det er viktig med erfaring når man skal fase inn et nytt overvåkingsfly.

Han viser til Storbritannia sitt prosjekt "Seedcom". Det la til rette for at UK personell som opererte maritime patruljefly en periode hvor landet var helt uten maritime overvåkingsfly kunne fly med allierte land, for å opprettholde erfaringen. Dette brukte UK årlig nørmere 50 millioner kroner på, gjennom ca 8 år.

Florida

Øverås, som opprinnelig kommer fra Mandal, har 32 års erfaring fra 333 skvadron på Andøya, etter halvannet års utdanning i USA. De siste årene har han også hatt andre prosjekt å henge fingrene i enn jobb.

– Da alle barna var flyttet ut, bestemte jeg og min kone Berit at vi måtte ha noe og pusle med sammen. Vi endte opp med å kjøpe oss et småbruk sør på Andøya (Stokkland), som vi nesten er ferdig med å totalrenovere, sier han til VOL.

Nå er han altså snart tilbake i statene, der han først skal gjennomføre et forkurs før selve P-8 utdanningen tar til, i Jacksonville i Florida.

Totalt har Forsvaret bestilt fem P-8 fly, der det første ankommer i januar neste år.