– Vi fikk en ny giv da vi gikk over fra Rimi til Spar i 2015. Siden den gang har det gått veldig bra, sier daglig leder, Jan Andersen.

Betydlig økonomisk vekst

Ifølge regnskapstallene har det definitivt blitt en ny giv. Driftsinntektene økte fra 30,2 millioner i 2014 til 33 millioner påfølgende år. I 2016 var tilsvarende tall 35,6 millioner kroner.

Mens driftsresultatet var på 126.000 kroner i 2014, hadde det vokst til 1, 9 millioner året etter. I fjor steg det med ytterligere en million.

God lokalitet

Andersen tror det er flere forklaringer på den positive veksten til butikken. En av dem, mener han, handler om at butikken er lokalisert i Vinjegården kjøpesenter.

– Her er det åtte andre butikker som mange besøker når de først er innom, inkludert Vinmonopolet. Det har nok litt å si, mener han.

Han viser også til at mange kunder har gitt uttrykk for at de er begeistret for Spar-konseptet.

– Vi får veldig gode tilbakemeldinger, særlig nå i ferietida da mange vender hjem og blir positivt overrasket når de ser butikken. Mange har også gitt uttrykk for at de synes de er veldig trivelig å handle her, sier han.

Ferskvareavdeling

Som den eneste butikken Bø, og en av få i Vesterålen, har Spar egen ferskvareavdeling.

– Det er ikke så mange som har det. Bortsett fra på Sortland så er vel den nærmeste ferskvareavdelingen i Harstad, sier han.

Andersen trekker også frem butikkens betjening, som han sier gjør sitt ytterste for å føle at kundene får et best mulig produkt.

– Vi er heldige og har en stabil og dyktig betjening som jobber for at kundene får det de spør etter, sier han.

Vil bli bedre til alt

Når det gjelder årene som kommer, er Andersen opptatt av å styre skuta i tilsvarende retning som han og resten av staben har gjort de siste årene.

– Vi jobber etter samme mål som i dag og prøver hele tiden å bli litt bedre på alt. Vi ønsker å utvikle oss slik at kundene får alle varene de etterspør. Og så er det viktig at vi har god kontroll på kostnadene, understreker han.

Den daglige lederen påpeker at Spar, i motsetning til lavpriskjedene, har en fordel ved at de kan ta inn så og si alle varene kundene etterspør.

– Hos lavpriskjedene er det mye strengere. Vi kan derimot bygge varesortimentet etter kundenes behov, sier han.

Ingen utbyggingsplaner

På spørsmål om det foreligger planer om å bygge ut butikken på noe tidspunkt, er svaret nei.

–  Det har vi ingen planer om. Butikken, slik den er i dag, er størrelsesmessig godt tilpasset kundegrunnlaget. Dessuten bor vi på en plass der det ikke er stor befolkningsvekst. Butikken har perfekt størrelse per i dag og perfekt beliggenhet, slår Jan Andersen fast.