Tirsdag 15. mai arrangerer Visit Vesterålen møte på rådhuset på Straume for å orientere om planene, som er et ledd i masterplan innen reiseliv for Vesterålen. I hver av kommunene er det spisset fram ei egen reiselivssatsing. I Øksnes er det fem fiskevær, Øksnes sin versjon av «Cinque Terre» som er valgt, mens Bø har fått tittelen «hikers paradise».

– Møtet tirsdag blir også for å orientere. Det blir spennende for oss også å få vite mer om det store regionale prosjektet som masterplan er, sier nærings- og reiselivssjef i Bø, Kine Johnsen, som håper på solid oppmøte.

Sjelden kort vei til stor utsikt

– Jeg tror det er viktig at næringa kommer på møtet for å få vite hva som rører seg. Ikke bare for å få informasjon, men også for å få innflytelse. Det nytter ikke å være passiv og klage i etterkant, sier Johnsen.

Johnsen mener «hikers paradise» er ei satsing som er spennende ikke bare for Bø kommune, men for hele Vesterålen. For hva kan være mer riktig enn å satse på folk som vil gå i fjell i naturskjønne områder?

– Det er ikke tvil om at det terrenget vi har, med kort vei til fjell og hav og den fantastiske kystlinja, har tilgjengeligheta, sier hun.

Mange muligheter

Noen velger toppturer som Møysalen og fjellklatring på Reka, men det er hundrevis av andre muligheter for fjell og turer.

– Du kan gå kyststien og besøke de vakre strendene, og gå på små høyder med hele familien og få fantastisk utsikt. Det er mange som tilbyr vandring, men vi har en sjelden kort vei til stor utsikt. Kombinasjonen av fjell, hav og strender gjør at vi kan treffe et annet segment, sier Johnsen.

– Jeg synes det er spennende og det er allerede mange som jobber med konsepter for de som går tur. De fleste som kommer hit kjøper ikke en pakke, fordi det er ikke stort nok tilbud til at man kan plukke og shoppe innen feltet. I framtida er det noe vi kan levere gode tjenester på og få til en god kvalitet. Jeg tror at dette har et stort potensial, sier hun.

Allerede godt merket

– Vi har veldig mange godt tilrettelagte turløyper allerede, som er godt merket. Der kan du få det spektakulære uten å gå mange mil eller klatre veldig høyt, sier Johnsen.

Og det er bare ett av fortrinnene til Bø, her er i tillegg til storhav og fjell et fuglereservat der det er tilrettelagt for fugletitting.

– Vi har alle disse tingene og det er noe som vi kanskje i framtida kan lage produkter av. Natur er det overalt og det er vakkert overalt. Vi må finne ut hvordan vi skal bruke vår type vakkert på en god og bærekraftig måte. Da er det spennende at vi kan møtes og snakke om det og få gode idéer, sier hun.

Pilotprosjekt

«Hikers paradise» er et pilotprosjekt. I stadiet man er i nå er neste steg et forprosjekt innen reiselivsnæringa, og få opp entusiasmen.

­– Jeg synes vi har mange flinke i Bø som tilbyr turer i skog og mark, som for eksempel Ringstad sjøhus som tilbyr hiking. Vi har også flere som tilbyr fisketurisme og er gode på å fortelle sine besøkende om hva som er verdt å oppleve i Bø. Vi har noe å bygge på med mange flinke historiefortellere og enkeltpersoner som er interesserte og flinke til å ta med folk på tur, sier hun.

Kan gi flere arbeidsplasser

Satsingen kan føre til at det skapes arbeidsplasser.

– Det er det vi virkelig trenger i Bø, og i tillegg trenger vi flere som satser på overnatting. Det er ikke tvil om at det kommer vekst innen reiselivet, og vil man være med på det toget er det tid for det nå, og gjerne på en overraskende plass, sier hun.

– Man kan se med sjalusi på Lofoten, men Lofoten bidrar til å dra oss inn mot sentrum. For en turist er det ikke stor forskjell, der er samme øygruppe. Og vi ligger egentlig midt i løypa. Veksten kommer, men det som er avgjørende er at vi klarer å skape arbeidsplasser av det. At det blir noe mer enn bussturister på sightseeing som bare kommer innom og kjører tilbake, sier Johnsen.

I dialog

Hun understreker at så tidlig i prosjektet «hikers paradise» er ingenting vedtatt eller bestemt.

– Prosjektet kommer i gang som et ledd av den prosessen som skjer regionalt, med en masterplan for reiseliv. Nå får vi høre om mulighetene for Bø. Jeg synes  at det er fint at Visit Vesterålen og arbeidsgruppa tar initiativ til å komme i dialog. Det skal også etableres ei arbeidsgruppe for Bø, og der er det viktig at næringa selv er med, sier hun.

Hva slags type destinasjon Bø skal være og om satsinga skal spisses, eller rettes mot noe annet, blir avklart i den videre prosessen.

– I forrige formannskapsmøte ble det vedtatt å se på et forprosjekt knyttet til museumsbygg og kystpromenade. Det er eksempler på ting vi kan samle oss rundt. Å styrke bolyst og reiseliv henger litt sammen. Det gode liv i Bø er noe vi har og tilbyr også til de som besøker oss, sier hun.

Trekkplaster

Blant opplevelsene i Bø som er et trekkplaster, er ikonet Mannen fra havet.

– Bø har vært heldig som har fått en fantastisk skulptur og friluftsgalleriet. Dette er eksempler på en tematikk som få kommuner har løftet, ei satsing på kunst. På en måte har vi allerede gjort det og kanskje vi skal gjøre det videre også. Det er spennende, sier hun.

– Vi har et fantastisk landskap og det sammensatte gjør det tiltrekkende. Vi har kulturminner og historie i landskapet, og samiske tradisjoner, kystkulturen og det moderne mennesket. En ting er de arbeidsplasser som skapes av reiseliv, men et godt reiseliv fremmer også bolyst. Det gir oss bedre møteplasser, bedre kvalitet på restauranter, matopplevelser og opplevelser, sier hun.

Johnsen peker på at folk har lyst til å bo i Svolvær fordi det er en populær destinasjon.

– Ting henger sammen. Reiseliv er ei næring som er unik på den måten at det gjør oss oppmerksom på hva vi har som gjør oss spesielle, og hvorfor vi er unik, sier hun.

– En av de mest populære feriekommunene

– Utfordringa i Bø er at vi er små og få. Samtidig er vi snart en av de mest populære feriekommuner som finnes. Det er ikke et tomt hus i bygda om sommeren, og det er kø overalt. Og vi har også et sprengt boligmarked. Det er ikke tvil om at folk har lyst til å være her og nyte området. Det kan man faktisk skape arbeidsplasser av, sier hun.

Johnsen mener man trenger et flaggskip og at masterplanen vil gi et løft til hele regionen.

– Veksten kommer innen reiselivsnæringa. Der er muligheter også for det kortreiste reiselivet. Den norske turisten er også viktig, og de utgjør ofte den mest pengesterke gruppen, sier hun.

– Flinke på vertskap

Johnsen mener Bø er flinke på å være vertskap.

– Det vi må er å framsnakke oss selv og løfte oss litt hvis vi skal få klingende mynt ut av dette. Å finne en god balanse mellom økonomi og bærekraft er også essensielt, og at vi tar vare på den fine naturen og samfunnet som vi har, sier hun.

Johnsen oppfordrer folk til å stille på tirsdagens møte som Visit Vesterålen arrangerer.

– Vandrerparadiset, er veldig spennende, næringa, politikere og vi alle kan ta noen steg videre og samle oss om noen ting som kan løfte Bø. Det viktigste er egentlig at vi gjør akkurat det, sier hun.