Slik ser den digitale versjonen av Markedsbrygga ut. Foto: Skjermdump

– Kundekretsen til Markedsbrygga strekker seg langt utenfor Vesterålen. Istedenfor å sutre over at folk handler på nett, kan vi være på nett selv, sier Uppman til VOL.

Han lanserte den fysiske butikken sin på bryggekanten på Stokmarknes i fjor. Nettbutikken er et ledd i en helhetlig strategi som skal gi en lovende framtid for bedriften.

– Nettbutikken er et tilskudd som jeg håper skal være en økonomisk gulrot, men det er vanskelig å si så mye om nå. Vi er i 2016. Alt foregår på nett, så klart jeg skal være på nett, sier Uppman.

Les også: Trekker kunder fra Sortland

Tror på butikken

– Nå blir det mulig å legge varer i «handlekurven» på mobilen mens man går rundt i butikken. Da kan man velge å delbetale eller utsette betalingen på dyrere varer, sier Uppman, som viser til en moderne betalingsløsning gjennom Klarna.

Tanken er at man skal få muligheten til å bestemme selv hvordan man ønsker å gjennomføre en handel, men innehaveren har fremdeles klokketro på den fysiske Markedsbrygga.

– I vinter har jeg reparert og montert utallige par med ski for kunder som har kjøpt på nett, men kanskje ikke fått montert utstyret eller til og med fått feil utstyr. For meg er det en viktig del av kundeopplevelsen at jeg tilbyr denne typen service uansett hvor man har kjøpt en vare. Det gjør jo at folk er fornøyde når de forlater butikken, og de kommer alltid tilbake.

Les også: Kan bli Hurtigrutebyen?

Gjør jobben selv

Ifølge Uppman bør en nettbutikk inngå i en helhetlig strategi for bedriften.

– Man må sette seg inn i hvordan nettbutikker og promotering av nettbutikker fungerer. Det er et svært komplekst felt. Jeg skjønner godt at selv de som har drevet butikk i årevis river seg i håret, for det er mye å sette seg inn i når det kommer til markedsføring i dag, sier Uppman.

Han tror nettbutikk er løsninga for nisjebutikker slik som han selv.

– Hadde jeg gått inn i en kjede ville den tatt seg av markedsføringen og jeg hadde nok fått kunder fordi merkevaren hadde vært godt kjent. Nå jobber jeg fram Markedsbrygga Friluftsliv som egen merkevare, sier Uppman.

Les også: Eventyrlig friluftskveld

En nødvendighet

På sikt tror han nisjebutikker som ikke er tilknyttet en kjede må tilby tjenestene over nett.

– De som ikke har kunnskap om hvordan dette gjøres, bør ta kontakt med noen som kan, sier Uppman, som ikke har troen på at nettet skal bli en økonomisk suksess fra dag én.

– Til sammen utgjør det en markedsstrategi som kanskje hjelper meg gjennom de første to-tre årene, for da kan jeg i det minste ta ut lønn, sier han humrende.