Reiselivet i Vesterålen er i endring. En av de mest markante endringene er å finne i lommebøkene til de som kommer på besøk.

– Det turister og folk vil ha hos meg er det beste utstyret. De krever å få kurs, guiding og å bli tatt med på tur, sier Lasse Uppman, innehaver av Markedsbrygga Friluftsliv.

Han kan røpe at 2015 har vært et godt oppstartsår, samt at utsiktene for sluttresultatet i 2016 ser bra ut.

– Siden Markedsbrygga kan levere alle de nevnte tjenestene som etterspørres, har vi hatt en vanvittig god vinter. Målet er at vi skal kunne tilby samme servicen også på sommertjenester. Folk er villige til å betale for å bli tatt med på tur, sier Uppman.

Store summer

I Tromsø har vinterturismen virkelig fått fart de siste årene, med vinteren 2016 som foreløpig høydepunkt. En ferierende familie kan bruke så mye som 50.000 kroner på et døgn i ishavsbyen.

– Det er opplevelser for livet, og dermed er de villige til å betale for dem, sier Uppman, som mener Vesterålen er et attraktivt reisemål for samme type turister.

– Turister som planlegger å feriere i Nord-Norge begynner å få øynene opp for Vesterålen. Da er det kjempeviktig at vi tar vare på dem og viser hva vi har å by på, understreker Uppman.

– Vil ha samarbeid

Markedsbrygga-eieren mener reiselivet i Vesterålen må stå samlet for å møte økte krav om service og kvalitet.

– Grunnen til at Lofoten har lykkes, er at reiselivsnæringen har stått samlet. Det må vi i Vesterålen også gjøre, om vi skal klare å levere et produkt som pengesterke turister vil ha. Vesterålen har mange aktører, men vi er kanskje ikke så flinke til å snakke sammen, sier Uppman, som nå går aktivt ut for å fremme samarbeidet i Vesterålen.

– Alle aktører i reiselivsnæringen som har noe å tilføre, vil jeg gjerne ta en prat med. Jeg er ikke en ny aktør som peker finger til den etablerte næringen, men jeg er en ny aktør som inviterer til samarbeid. Det er jeg åpen og ærlig på. Markedsbrygga trenger også hjelp og et godt samarbeid for å lykkes over tid.

Turistene som tar kontakt med Markedsbrygga etterspør mer enn utstyr og lokale severdigheter.

– De vil oppleve hvordan vi som nordlendinger har det. For en kort periode ønsker de å oppleve kulturen vår. Det gjelder om de kommer på sykkel, helikopter eller truger, sier Uppman.