Tirsdag holder Statens Vegvesen ideverksted om Hadselfjordtunnelen på Hurtigrutens Hus. Da vil det stilles spørsmål som: Hvordan vil Lofoten og Vesterålen se ut om 30 år? Vil fiskeri og turisme være like viktig som i dag? Vil all transport foregå med sykler og førerløse biler?

Skal deles i grupper

Blant deltakerne er ordførere og andre representanter for kommunene i Lofoten og Vesterålen, representanter for næringslivet inkludert egne representanter for reiselivsnæringa, fiskeindustrien og leverandører til oljeindustrier. I tillegg deltar Nord universitet, videregående skoler og Helse Nord. Mesteparten av ideverkstedet gjennomføres som gruppearbeid med korte og sprede plenumsøkter.

Et av alternativene da Lofotens fastlandsforbindelse ble utredet i 1996 var en fremtidig tunnel under Hadselfjorden som skulle erstatte fergesambandet Melbu- Fiskebøl. Tanken om en tunnel har fortsatt å bli omdiskutert. I 2015 tilbød Samferdselsdepartementet Nordland fylkeskommune å utarbeiden en statlig konsekvensutredning for fremtidig kryssing av Hadselfjorden. Fylkeskommunen har akseptert dette.

Nå har Statens Vegvesen blitt bedt om å utarbeide konsekvensutredning. Og som del av det arbeidet inviterer vegvesenet til ideverksted.

- Uante muligheter

Hadselordfører Siv Dagny Aasvik deltok på starten av møtet. For flere måneder siden avtalte arbeidsutvalget i regionrådet at man skulle møte i fylkesrådet tirsdag 25. oktober.

- Der skal vi snakke om flere saker som er veldig viktig for Hadsel og Vesterålen: samferdsel, videregående opplæring, kulturbevilgninger, reiseliv og ikke minst statsbudsjettet og konsekvensene der. Det er vår mulighet til å påvikre hvordan bevilgningene blir. Hadselfjordtunnellen er i en fylkesveistrekning, så det er viktig å være med på begge deler.

Hun skal delta på siste del av møtet i dag, dersom det ikke dukker opp noe uventet i fylkesrådet.

Aasvik sier at idéverkstedet er spennende.

- Der får vi i dag innspill fra næringsliv, sykehus, utdanningsinstitusjoner, andre organisasjoner og offentlige instanser.

- Jeg synes det er veldig bra at vi ikke setter begrensninger, men vi får se bredt på mulighetene vi har. Jeg mener at å knytte Lofoten og Vesterålen gir uante muligheter både når det gjelder næringslivet - større marked, men også større arbeidsmarked og valgmuligeter når man velger jobb. Vi får ubegrenset reiseliv, bredere muligheter til å ta utdanning, dagpendling. Det vil også si om hvilke transporttilbud man skal ha.

Aasvik ba også publikum om å tenke over på andre store samferdselsprosjekter som operaen, hålogalandsbura, ferger og fly.

- Alle store prosjekter har mange vært skeptiske til i starten. De har hatt en trang fødsel. Det betyr ikke at de ikke kan bli virkelighet.

Se muligheter

En som skal garantere for at forsamlingen ikke sitter fast i fortidas løsninger, men ser framover, er Petter Hov Jacobsen fra Ungdommens fylkesting i Nordland. 17-åringen skal holde innlegg om hvordan ungdomspolitikerne jobber med samferdsel og om hvordan de ser på framtida.

Utredningen vil gå mye videre enn å vurdere om Hadselfjorden skal krysses med tunnel, bru eller ferje i framtida. Betydningen for flyplass-struktur, helsetilbud og skoler i området vil også være en del av utredningen, står det i en pressemelding.

- Vi løfter blikket og ser hva slags muligheter som kan ligge i å koble Lofoten og Vesterålen bedre sammen. Stikkord er utvidelse av bo- og arbeidsmarkedene, utvikling av sentra og at folk kan få lettere tilgang til utdanning, handel, service og fritidstilbud, sier prosjektleder Nils Petter Rusånes.

Statens vegvesen har skissert rammer og innhold i utredningen i et eget utfordringsnotat. Samferdselsdepartementet vil fastsette endelig mandat for utredningen senere. Det er lagt opp til at utredningen med anbefalinger skal være ferdig i løpet av 2017.