– Nå når Gimsøy har ramlet ut, er en utvidelse av Leknes lufthavn utrolig viktig for reiselivet og næringslivet. Vi må få til en lengre bane, sier Magnus Ellingsen i Vestvågøy Frp til Lofotposten.

Hadselordfører Siv Dagny Aasvik om Avinors flyplassplaner: - Trygg på at prosessen vil gi Vesterålen et bedre flyplasstilbud Hadselordfører Siv Dagny Aasvik er sikker på at Vesterålen vil stå igjen med et bedre flyplasstilbud når Avinor er ferdig med prosessen å utrede ny flyplasstruktur. Resolusjonen

De tre partilagene er blitt enige om følgende resolusjon:

«Som følge av at Gimsøy ikke kan realiseres som ny flyplass for Lofoten, legger Nordland FrP til grunn at Leknes lufthavn snarest mulig utvikles og utvides med forlenget rullebane. Nordland Frp legger til grunn at løsningen for Leknes må sees helt uavhengig av en framtidig løsning for Helle og Skagen lufthavn. Dette for å imøtekomme befolkningen og næringslivets behov vest i Lofoten.»

Lofotposten skriver at de tre partilagene holder fast på Hadselsand som plassering for en storflyplass. Dersom det ikke lar seg gjøre mener partiene at Skagen og Helle «snarest utvikles og utvides for å imøtekomme dagens og framtidens behov.».

– Det haster med storflyplass NHO Nordland krever fortgang i arbeidet med å bygge en flyplass som kan ta imot større fly i Lofoten. – Ingen trussel for Hadselsand

Skog Rodal avviser at en lengre rullebane på Leknes vil være en trussel mot en større flyplass på Hadselsand.

– Leknes ligger for langt unna til at den kan være storflyplass for Lofoten og Vesterålen. Samtidig trenger både folk og næringsliv en bra flyplass på Leknes. At vi satser på Leknes, gjør at man nå kan stå samlet om en stor flyplass i Lofoten og Vesterålen, sier Skog Rodal.

Bø-ordføreren: - Ny flyplass er et blindspor En ny storflyplass i Lofoten og Vesterålen er et blindspor, mener Bø-ordfører Sture Pedersen. – Tror Avinor har råd

Avinor la i januar frem sine vurderinger av flyplassutviklingen i regionen. Et av alternativene er at Leknes utvikles og at Svolvær og Skagen avvikles over tid. Skog Rodal har ikke tro på den muligheten.

– Avinor må se helheten i Lofoten og Vesterålen, og det vil være rimeligere for staten å legge ned to flyplasser og erstatte de med en stor. Å satse på Leknes vil ikke svekke den muligheten, men heller fremme Hadselsand-prosjektet, sier Skog Rodal, som regner med at Nordland Frp vil støtte resolusjonen.

Evenes

Venstres Arne Ivar Mikalsen mener derimot at Leknes kan være en trussel for en stor-flyplass i Lofoten og Vesterålen.

– Det har skjedd mindre overraskende ting enn det i samferdsel opp gjennom årene, sa han i et intervju med VOL i januar.

Mikalsen mener at det er krefter som jobber for Harstad/Evenes lufthavn fortsatt skal være storflyplassen for Lofoten og Vesterålen.

– Det er snakk om krefter i Harstad, Narvik og Evenes som er interessert i å stoppe Hadselfjordtunnelen for å sikre at vi skal bruke Evenes. Det er de samme kreftene som var med å få lagt ned Andøya Flystasjon. Det er ei problemstilling vi må ta innover oss, sa Mikalsen.