Over flere perioder har Hurtigrutens Hus på Stokmarknes hatt egne ansvarlige for mat og servering på huset. Først Ole Jørgen Eilertsen før Grillo hadde det i en periode. Sist ut var en prosjektstilling med såkalt Food & beverage-ansvarlig.

Foran styremøtet i det kommuneale foretaket 22. februar innstilles det til vedtak at denne delen av driften skal håndteres internt på huset.

I forslag til vedtak heter det:

«Stilling som Food & Beverager-manager utlyse ikke. Foretaket kjøper i all hovedsak tjenesten av eksterne leverandører ved kurs og konferanse. Det legges frem en evaluering av ny ordning til styremøte i juni 2017».

Stillingen som food & Beverage-Manager ble sagt opp i begynnelsen av januar da vedkommende som hadde stillingen gikk over i ny jobb. Siden da har foretaket løst den delen av arbeidsoppgavene gjennom kjøp av tjenester og innleid arbeidskraft på timesbasis.

- For kostbart

Styret i Hurtigrutens Hus har ved tidligere anledninger hatt kjøkkendriften oppe til vurdering.

Evalueringen viser ifølge sakspapirene til møtet at dette er et svært krevende område med tanke på lønnsom drift.

«Kjøkkendriften ved Hurtigrutens Hus er ikke så lønnsom at den klarer å finansiere en hel stilling, og timesinnleide servitører ved behov. Det har vært en utfordring å få denne avdelingen til å drifte lønnsomt. Dette er også en problemstilling ved flere andre sammenlignbare kulturhus.», heter det.

Samtidig kommer det frem at Hurtigrutens Hus har behov for å kunne levere både kaffe, te og mat til møter og konferanser i huset.

«Det har i denne perioden vært brukt ulike lokale leverandører på disse tjenestene, samt at noe har vært løst internt hos oss. Dette har så lang gitt gode resultater både for huset, men også ved at det har gitt gode ringvirkninger for de rundt oss som har fått levere til foretaket.», heter det.

I konklusjon kommer det derfor frem at foretaket ikke har råd til en fulltidsstilling for å ta seg av kjøkkendelen av drifta. Samtidig trenger de tid til å se på alternativer.

«Det ville derfor vært å anbefale at man ikke tilsatte noen i stillingen, men prøvde ut kjøp av tjenester fra andre leverandører, samtidig som man har hånd om enkelte deler av driften i egen regi. Herunder servering, samt kaffe/te til større møter.», heter det.

Innsparing

Kjøkkendriften i Hurtigrutens Hus har i 2017 et budsjett på 420.000 kroner på fast stilling og 100.000 på innleie av ekstrahjelp til servering.

I sakspapirene kommer det frem at man anser å kunne spare noe, men at en må påregne å bruke penger på innleie av personell i perioder.

«Totalt sett vil dette gi en besparing på årsbasis. Det vil bli nødvendig å komme tilbake med en budsjettregulering på senere tidspunkt når man ser effekten av dette.», heter det i sakspapirene.

Som utfordring kommer det frem at det tidligere har vært problematisk å leie inn personale til servering. Årsaken til dette er at det er små stillinger på ugunstige tidspunkter og at det er sporadiske oppdrag.

I konklusjon kommer man i sakspapirene frem til følgende.

«Drift av kjøkken ved Hurtigrutens Hus har vist seg å være vanskelig over lang tid. Hurtigrutens Hus bør se på alternativ måte å drifte kjøkkendelen.  Etter å ha prøv ut dette bør styret ta saken opp til evaluering før man velger veien videre.»