Tirsdag inviterte kommunen til næringslivstreff i kommunestyresalen. Tema for treffet denne gangen var reiselivssatsing.

Interessen og engasjementet var stort blant de oppmøtte.

Til Storheia

Toni Gjessing, eier av sportsbutikken på Melbu, og en av aktørene Adventures for life, mener at vi må løfte turismen i Vesterålen.

- I Lofoten er det så mange turister at man kan kjøpe en båt, sette opp et skilt så er man igang. Her på Melbu kan vi ikke gjøre det samme. Derfor må vi gjøre noe med det, sa Tony.

Kate Adolfsen Trabelsi uttrykte at man stenger for en del opplevelser, blant annet mener hun at man burde kunne kjøre bil helt opp til Storheia.

- De som ikke kan gå så langt selv, kan da enkelt få tilgang til naturopplevelser. Vi må ha tilbud til flere ulike grupper turister, de ekstreme og vanlige barnefamilier.

Det kom også opp et spørsmål om man ikke skal få opp en gondol opp til toppen.

Må være på nett

Det ble fra flere hold fortalt at man må satse på gode nettsider, ettersom det er der mange av turismene leter etter turer og opplevelser.

Lasse Uppman, som nå satser på opplevelser til turister gjennom Outdoor event, pekte på at man bør rydde opp informasjonen man har lagt ut på nettet i dag.

- Det viktigste er at vi begynner å samarbeide. Vi har sinnsykt mye bra her, men vi bare vet ikke om det. Vi må rydde opp på nettsidene, og vise hva vi har her, og fjerne det vi ikke har.

På nettet står det at Stokmarknes har tre overnattingsstedet, mens det i realiteten er kun to.

Robin Bolsøy på Melbu hotell mener at man må diskutere hva man vil med Vesterålen. Hotellet opplever full booking fra mai til september, og at turistene med det er her i Hadsel og sover. Men så reiser de til Andøya på hvalsafari og til Lofoten.

- Vi har alle muligheter for hadsel. Hva kan kommunen gjøre? Slutte å strø, så kan man kjøre spark. Vi må tenke hvordan vi kan få full effekt med få ressurser.

Siri Johnsen har tro på at det vil komme mye ny aktivitet, nå som Hadsel har fått to nye aktivitetsselskaper: Outdoor Event og Adventures for life.

- Vi må ta tak i det vi er gode i. Eksempler på det er sykkel, markedet, ulvøytrippelen og maraton. Det er mange frivillige som arrangerer aktiviteter, jeg tror vi må være flinkere å bruke dem. Jeg tror vi må annerkjenne det vil gjør, sa Johnsen.

- Må få gjennomført tiltak raskt

Manager på Vesterålens Kysthotell, Roy Odd Schøyen, mener at næringstreffene er lønnsomme.

- Dette er en veldig viktig plass for å få diskutere de lokale forholdene. For oss, på Vesterålen Kysthotell, er det spesielt viktig at våre besøkende får et godt tilbud til for eksempel infrasturktur. Jo flere hoder som tenker, jo flere løsninger. Det er flott med en tettere dialog mellom politikerne og næringslivet. Det er nå viktig å få gjennomført tiltakene raskt, slik at det blir noe av. Men vi er på vei.

Han opplever at flest besøker i mai til august, og at man må få flere til å besøke stedet også mellom august og mai, for å få en helårsdritft.

- Hva kan kommunen bidra med?

- Deres hovedoppgave er å tilrettelegge. Tilrettelegge for båthavn, turstier, ferdsel i inn og utmark, tilgjengelighet til steder sm Storheia. Og få et godt system for avfall og toalettfasiliteter.

- Vesterålen blir satset på

Ordfører Siv Aasvik sier at kommunen, fiskeriparken og Vesterålen reiseliv vil gå sammen for å få i gang en workshop, hvor næringslivet og innbyggere kan komme med ideer sammen.

- Vi har hatt et kjempegodt møte. Det er bra at næringslivet setter av denne timen for å samles, og folk kommer med mange gode innspill. Det kom blant annet opp at ferga Fiskebøl-Melbu er veldig viktig for turismen, for da kjører folk via Hadsel. Det skal vi ta med oss videre i regionrådet. Vesterålen blir en destinasjon som vil satses på fremover, om vi samarbeider.

Hun merket seg at folk hadde ulike temaer de var opptatte av: turistinformasjon, markedsføring på nett, tilgjengelighet til naturen.

Det er blitt arrangert et næringstreff før. Neste møte vil de snakke om næringsfondet og hvordan man skal løfte handelsstanden og få folk til å handle lokalt.