– Dette er en viktig arena å være til stede på for oss som flyplasskommune, sier Aasvik.  Hun var på Oslo Lufthavn sammen med flyplasstopper, politikere og andre ordfører fra flyplasskommuner rundt om i landet.

– Fikk du snakket Vesterålen sin sak da du var der?

– Det gjør jeg alltid. Jeg er opptatt av fremtiden til Stokmarknes Lufthavn og jeg prøver hele tiden å fremme de behovene vi har i dag og fremtiden, sier hun.

Kraftig økning på Skagen Det var 25 prosent flere passasjerer til og fra Stokmarknes lufthavn i mars, sammenlignet med mars i fjor. Møter Widerøe

Tirsdag i neste uke skal Aasvik og resten av flyplassutvalget i Vesterålen møte med representanter i Widerøe.

– Da skal vi snakke om rutetilbudet og vise til våre erfaringer og behov. Utvalget skal også videre invitere flere andre aktører slik at vi får frem våre synspunkter.

Norske flyplasser: Andøya og Skagen koster 60 millioner Driften av flyplassene på Andenes og Stokmarknes koster samfunnet 60 millioner kroner i året. Imponert

Aasvik sier hun var mektig imponert over nye Oslo Lufthavn.

– Markeringen i dag viser at hele Norge henger sammen. Det at Oslo Lufthavn er så god og effektiv som mulig gagner alle flyplassene i landet. Uten en god hovedflyplass kan vi ikke få skysset inn turister til Vesterålen slik vi ønsker. Derfor er det som har skjedd her veldig viktig for hele landet.

Hun mener folk vil merke seg en annen hverdag neste gang de er på Nye Oslo Lufthavn.

– Det er store endringer. Det folk kommer til å merke, tror jeg, er at det er en mer effektiv flyplass. Det har vært et sterkt behov for økt kapasitet her. Dette at en nå slipper å sjekke inn bagasjen på nytt når en skal til utlandet for eksempel, er noe folk vil legge merke til.

«Flyekspert» Arne Ivar Mikalsen: – Vesterålen må se til Mo Venstrepolitiker Arne Ivar Mikalsen er «flyekspert» på fritiden. Han er glad for at det skal bygges en ny flyplass for Helgeland. Det kan få betydning for fremtidens flyplasstruktur i Vesterålen også. 14 milliarder

– Dette kommer til å gi Norge økt konkurransekraft internasjonalt. For Norge er det viktig med et velfungerende knutepunkt som Oslo lufthavn, og overskuddet bidrar til å finansiere det øvrige luftfartsnettet i hele Norge, sa konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor til NTB under den offisielle åpningen av den nye Oslo Lufthavn Gardermoen torsdag formiddag.

Lufthavnen som nå nesten har blitt dobbelt så stor, har fått nye navn på gatene og store, nye arealer. Avinor anbefaler derfor reisende å skru av «autopiloten» og følge litt ekstra med på skiltingen. Til gjengjeld er det bedre plass, flere serveringssteder og flere butikker.

Utbyggingen av Oslo Lufthavn har kostet 14 milliarder kroner, noe som har tilført 21 nye oppstillingsplasser for fly, 117.000 kvadratmeter gulvareal og et helt nytt bagasjeanlegg.

– At utbyggingen er gjennomført nesten uten at reisende har merket noe, og at Oslo lufthavn er kåret til Europas punktligste lufthavn tre ganger i perioden, er noe vi er veldig stolte av, sa Falk-Petersen.

Internasjonalt

Med på åpningen torsdag var blant andre styreleder Ola M. Rinnan i Avinor, lufthavndirektør Øyvind Hasaas ved Oslo Lufthavn og administrerende direktør Kristin Skogen Lund i NHO.

– Norge er avhengig av en velfungerende hovedflyplass. Nå har vi fått en stor internasjonal flyplass hele nasjonen kan være stolte av. Dette er et statlig prestisjeprosjekt som har åpnet i rute og på budsjett, og Avinor har god grunn til å være stolte av jobben som har vært gjort, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) i sin tale.

Siden Oslo lufthavn Gardermoen ble åpnet i 1998 har antallet passasjerer økt fra 17 til 24 millioner årlig. For seks år siden begynte man jobben med prosjektet som vil gjøre flyplassen nesten dobbelt så stor. Nye Oslo lufthavn vil ha kapasitet på 32 millioner reisende årlig.