Se regnskapstall for Arena Sport

Gjessing tok over Arena Sport på Melbu i 2010. Siden den gang har det vært flere gode år, med jevn oppgang. I fjor hadde butikken ei omsetning på 4.03 millioner kroner. Året før like under 4 millioner. 2016 derimot viser en nedgang til 3.7 millioner kroner. Det merkes.

– Vi er nok på ei smertegrense nå. Det betyr jo at en teller litt på knappene i forhold til det å drive sportsbutikk på Melbu, sier Gjessing. Han sier at det likevel ikke er noen fare for at Melbu blir uten sportsbutikk med det første.

– Det er ikke sånn at jeg går å vurderer det, for det å tenke nøkternt er noe jeg har måttet gjøre siden dag en. Alle som driver butikk på små steder tror jeg er inne på den tanken om «går dette lenger».

– Jeg tror det er flere årsaker som spiller inn. Det var i fjor høst to opphørssalg på Sortland. Så hadde vi et helt år med tre sportsbutikker på øya. Samtidig hadde vi Corner Sport på Stokmarknes som utvida og hadde en voldsom utvikling i omsetninga. Disse tre faktorene spiller jo naturlig nok inn.

Hva det endelige resultatet for 2016 blir, er ikke klart. Tallene for 2016 er nemlig ikke regnskapsført hos revisor ennå. Det Gjessing sier er imidlertid at man etter et driftsresultat på 143.000 ifjor, havner på enten like over eller under null i år.

– Har jobbet med kostnadene

De første årene Gjessing drev butikken, hadde han en omsetning på under det han hadde i fjor, faktisk mellom 3-3,5 millioner kroner.

– Siden den gang har vi blitt flere ansatte. Vi er oppe i 2,5 stilling nå. Jeg kunne jo fått det til å gå rundt med bare meg som ansatt, men jeg gjorde det i tre år, og det er ikke noen bra måte å drive butikk på i det lange løp.

Men Gjessing forteller at han og de ansatte har tatt andre grep det siste året.

– Vi har gjort mange grep som gjør oss mindre sårbare for fall i omsetning, som på kostnader og varelager. For en liten butikk som oss er det viktig å ikke ha et for stort varelager og i denne bransjen er det vanskelig, sier Gjessing og fortsetter.

– En har sykler, ski og en har bekledning. Her er det igjen viktig å ha et godt utvalg, men så er Melbu et såpass lite sted at en ikke klarer å tømme seg for sesongvarene på slutten av sesongen. Det vil si en kan klare det om en setter alt ned på 70 prosents avslag, men det er ikke god butikk det heller.

Toni Gjessing høstet trampeklapp med dette innlegget til Per Sandberg: – Lytt til de som kan det og ikke alltid tro at du kan alt best sjøl Lokalentusiast og næringsdrivende Toni Gjessing har gitt oss lov å gjengi hele hans innlegg under folkemøtet med Per Sandberg. Innlegget høstet trampeklapp fra salen. For kostbart å prøve

For noen år siden satset Gjessing på toppturski, etterfulgt av to vintre med lite snø. Tidligere satset han også på high-end sykler uten å lykkes.

– Det viser seg at det er vanskelig å satse på spesialsegmenter på små plasser. Om du mislykkes blir det rett og slett for kostbart. Derfor har vi bestemt oss for at vi nå går for å gi kundene våre et så godt tilbud som mulig, uten å ta noen krumspring eller satse på noe som vi er usikre på. Vi må være nøkterne. En bom nå, så er det ikke så langt unna at en går konkurs når vi er der vi er nå rent omsetningsmessig.

-Kommunen bør gjøre mer Flere ben å stå på

For Gjessing er det å ha flere ben å stå på en oppskrift han har tro på. Derfor er han i gang med opplevelsesselskapet Adventure4life.

– Dette er ikke helt oppe og går, men opplevelsesturisme er noe jeg har stor tro på kan bidra til å gi butikken et løft også. Har en flere ben å stå på får en større sjanser til å lykkes.

Pudderjakt på toppene – Avhengig av folket

I forrige uke sto Gjessing og holdt appell foran Per Sandberg under folkemøtet på Melbu. Her snakket han om verdien av å ha butikker i et lite samfunn og at da han startet opp, så var det å tenke på hvor lite han kunne klare seg med som var utgangspunktet. Den nøkterne tankegangen har han fortsatt.

– Jeg tenker fortsatt sånn. Da jeg sluttet i jobben min på Sortland og begynte å drive butikk, gikk jeg kraftig ned i lønn. Jeg mener verdien av å ha butikken er det som er det viktigste, sier han og fortsetter.

– Det er vel rundt syv butikker her utenom dagligvare. Om en tar vekk to av de, så blir det et mye mindre attraktivt sted. Derfor er det viktig at vi hjelper hverandre.

Men noen pekefinger for at en handler på Stokmarknes eller Sortland istedenfor hos han, får du ikke.

– Jeg tenker ikke sånn. Hadde alle på Melbu handla det de trengte her, så hadde vi hatt dobbelt så mye i omsetning. Slik er det ikke, men det bruker jeg ikke noe tid på. Jeg bruker heller tid på å gi et så godt tilbud som mulig til de som handler her.

Og han sier at salg til lokale lag og foreninger utgjør en stor forskjell.

Hva er så suksessfaktoren for å lykkes i 2017?