Det gjennomgående og tverrfaglige undervisningsopplegget «Naturkroken« har eksistert ved Sandnes skole et par års tid. Det ble etablert av lærer Hjørdis Nilsen som primus motor.

Hele skolen

Dette skal etter hvert omfatte alle klassetrinn ved skolen, og bidra til økt forståelse for miljø og bærekraftig utvikling med utgangspunkt i våre nære marine-og landbaserte ressurser. Her er skolen med i det nasjonale prosjektet «Den Naturlige Skolesekken», som ledes av Naturfagsenteret ved Universitetet i Oslo. Skolen har utviklet et godt samarbeid med lokale bedrifter.

Lærer: Evald Hansen synes det er givende å gi elevene kunnskap om natur og miljø.

Med på tur

Denne uka fikk Vesteraalens Avis gleden av å være med klassen på tur ned til sjøen, for å se fiskehesja som elevene har bygget.

For språklig interesserte lesere kan det være nyttig å merke seg forskjellen på en fiskehjell og en fiskehesje. Uansett: Her er det elevenes læring som skal være fokus.

Elevene selv peker ut Jørgen Vangen Evensen og Sigrid Randen Hatløy som de kanskje mest taleføre. De forklarer nærmere om Naturkroken:

– Vi har laget denne konstruksjonen som et skoleprosjekt, og lærerne prøver å få Naturkroken til å passe inn i ulike fag. Det er nok kunst- og håndverk som er faget som oftes kombineres med Naturkroken, tror Sigrid.

– Og naturfag også, legger Jørgen til.

– Det var noen som nevnte matematikk som et element i uteundervisningen?

– Vi måtte regne ut lengden på stokker vi trengte til konstruksjonen, og hvor mange vi trengte av hver lengde. Dessuten måtte vi tenke vinkler, forklarer Jørgen og Sigrid.

– Hvordan kan dette opplegget også handle om naturfag?

– Vel, i konstruksjonen har vi prøvd å bruke så lite plastprodukter som mulig. Vi har brukt gamle materialer, og vi har vært ute, smiler de to sjuendeklassingene.

Lærer: Gunnar Myrland roser sjuendeklassingene ved Sandnes skole. – Det er å håpe at prosjektet Naturkroken får fortsette, og at alle lærerne får ta del i det, sier han.

– Artig med praksis

– Hvordan er det å ha skole ute, uten å sitte på skolebenken?

– Det er mye bedre. Vi får frisk luft, og det er artig å holde på med noe praktisk. Det er en kul måte å ha skole på, skyter de andre elevene inn.

– Hvor ofte får dere ha skole på denne måten?

– Kanskje gjør vi det i snitt to ganger i uka. På mellomtrinnet fikk vi holde på med flere prosjekter i Naturkroken.

Håper på fortsettelse

– Vi håper absolutt at skolen får fortsette å holde på med dette, og vi håper at vi elever kan få holde på med lignende type prosjekter, uansett hvordan skolehverdagen blir til neste år, fremholder elevene.

– Det er veldig lærerikt å få konstruere og tenke ut noe slikt som dette i praksis, fremfor å bare tegne det på papir, sier Jørgen og Sigrid.

Lærerne Evald Hansen og Gunnar Myrland får ikke rost elevene nok. De er svært fornøyd med de unge, og med hvordan de forholder seg til denne typen læring.