Faktisk var det tidenes beste år for kjøpmann Tommy Bergvik.

Totalt sett solgte Rema 1000 Stokmarknes  varer for 83,1 millioner kroner i 2016 mot 79,1 i 2015.

Det gav et årsresultat på 786.000 kroner.

Vokser og vokser

Veksten for kjøpmann Bergvik er god. Ser vi på omsetingen i fjor målt opp mot foregående år er lesningen hyggelig om du heter Tommy med etternavn Bergvik.

For i 2012 var omsetningen på 70,6 millioner kroner før den økte til 75 millioner kroner året etter. Så har veksten vært lavere frem til den øknte med litt over fire millioner kroner til 2015. Her var omsetningen på 79,1 millioner. I 2016 fortsatt veksten med 3,9 millioner kroner til 83,104.

Se tallenes taler her

Rekord

– Jeg er veldig godt fornøyd med omsetninga i 2016. Det er ny rekord for oss siden starten i 1997, sier Tommy Bergvik som er Rema 1000-kjøpmann.

Han tok over Rema 1000 Stokmarknes i 2000 og er inne i sitt 17. år som kjøpmann.

– Vi har kun hatt ett år med nedgang siden jeg tok over. Det var da Rema 1000 Melbu ble starta. Året etter, i 2011, hadde vi en nedgang på én prosent. Siden 2012 har vi hatt jevn oppgang igjen.

Bergvik sier at han antar at Rema på Stokmarknes og Melbu har opp mot 60 prosents markedsandel i Hadsel.

Men til tross for god omsetning og gode andeler i markedet, er han ikke mett.

– Vi har over 20 ansatte. Det er viktig at de har en trygg arbeidsplass å gå til.

Totalt har Bergvik 17 fast ansatte og 6-7 ungdommer som går deltid.

– Tillit viktig

Hva er så årsaken til suksessen?

For Bergvik mener prisen ikke har alt å si.

– Prisen er marginal. Ei full handlevogn her er marginalt rimeligere enn hos andre. Det er andre ting som også spiller inn på hvorfor folk velger å handle hos oss.

Bygger ut

Bergvik sier videre at han mener at dette med service og personene som jobber i butikken har mye å si helt beviselig.

Og rent bygningsmessig vil det skje ting med butikken. De høye herrer i Rema har vært på befaring og nybygg er på trappene i form av et tilbygg.

Tomta bak Rema 1000 er nemlig ryddet. Her vil man føre opp et tilbygg som skal huse lager. Så vil butikkdelen blir større. Nøyaktige mål i kvadrat er ikke bestemt, men større blir det.

– Jeg driver og forhandler med Rema om hvordan tilbygget skal se ut rent arkitektonisk. Det mener jeg er viktig. Vi vil få en butikk som er helt unik.

Målet er å komme i havn i løpet av 2017.

– Jeg tror vi er avhengig av et løft bygningsmessig for å få et nytt løft omsetningsmessig. Jeg satte meg et mål for mange år siden om å nå 100 millioner kroner i omsetning. Vi nærmer oss, men er ikke helt i mål enda.

Nedturen

2017 startet for Bergvik, som for alle andre Rema-butikker i Norge, med en solid nedtur. Lanseringen av Æ-appen samtidig som «bestevenn-strategien» kom førte til et solid omdømmetap.

– Vi merket det veldig etter lanseringen av de to konseptene 4. januar. I ettertid har ledelsen sagt at det var en uheldig kombinasjon. Bestevennstrategien kom helt skeivt ut og det ble ei sann suppe. Det førte til at mange kunder forlot oss. Noen er kommet tilbake, men ikke alle.

Aller verst var det personlige.

– Det ble noen tøffe tak for de ansatte. Steintøft vil jeg si. Kundene fortalte hva de mente til de som satt i kassa eller de på gulvet. I den perioden ble det viktig for oss å verne om de ansatte.

I dag føler imidlertid Bergvik at det verste er over.

Vekst i 2017

Bergvik tror på vekst i 2017.

– Tallene så langt viser at vi har vokst 2,2 prosent så langt i år. Jeg tror på vekst videre også i år.

– Vi vet at konkurransen fra Sortland vil øke med etableringen på Strandskogjordet. Der kommer det en Coop Extra-butikk som vil bli en sterk konkurrent. I slike butikker er det nesten som at kunden tror at en liter melk blir større. Alt blir større i slike butikker, sier Bergvik med glimt i øyet før han legger til.

– Nettopp derfor er utvidelsen av bygningsmassen så viktig for oss. Vi trenger et videre løft for å fortsette å vokse og ikke minst å møte økt konkurranse. Med de grepene som gjøres er jeg optimist med tanke på fremtida, sier Bergvik.