Før jul skrev VOL om dype spor i veibanen, som førte til så farlige kjøreforhold på denne ene moloen ved Hadselbrua at Statens vegvesen besluttet å sette ned fartsgrensa for å redusere risikoen for alvorlige ulykker.

På tampen av forrige uke var Bulldozer maskinlag på besøk på Børøya med nytt utstyr.

– Eneste i sitt slag

Til tross for at de aller fleste bilister har tatt hensyn til kombinasjonen glatt vei og dype spor, er det flere bak rattet som har fått seg alvorlige overraskelser. Et tidels sekunds uoppmerksomhet kan være nok til at et forhjul finner veien ut av sporet. Det kan føre til at man mister kontroll over kjøretøyet, selv i relativt lav fart.

Manglende vedlikehold har gjort at det har fått utvikle seg dype spor i asfalten. Det har igjen gjort det umulig for brøytemannskapene å klare å brøyte helt ned til asfalten.

Bulldozer maskinlag har gått til innkjøp av en asfaltfres, den eneste i sitt slag i regionen. Ifølge Magne Berg i Statens vegvesen er det nytt at det freses asfalt på vinterveier her i regionen.

– Værforholdene med barfrost over tid, kombinert med utstyret til Bulldozerlaget gjorde at vi hadde mulighet til å teste denne muligheten for å få bedret forholdene på veistrekningen, forklarer han.

Bort med 60-soneskilt

Det er snakk om rundt 1200 meter asfalt, fra bakken mellom Circle K og moloen til Hadselbrua, som det er gjort et arbeid med.

– Vi syntes resultatet ble så bra at det var uproblematisk å kunne ta bort 60-skiltene som ble satt opp i området før jul, sier Berg til VA.

– Gir det arbeidet som nå er gjort svar på om man kan gjøre lignende på andre problemstrekninger i regionen?

– Vi har som sagt ikke bestilt asfaltfresing på vintertid før, og jeg kan nok ikke love at det blir et vanlig syn på vinteren. Dette var et prøveprosjekt vi kunne gå i gang med på grunn av gunstige forhold. Det var flott at mannskapene relativt greit klarte å frese bort «asfaltryggene» som hadde dannet seg på strekningen, sier Berg.

– Forskjellen er enorm

Mannskapene fra Bulldozer maskinlag satt opptatt i møter da VA tok kontakt, og overlot til kollega Espen Jensen i Hadsel maskin å gjøre en kort vurdering av arbeidet som er gjort.

– Jeg synes resultatet ble veldig bra. Forskjellen er enorm, og det gikk etter hva jeg vet veldig greit å få utført arbeidet. Det er hyggelig å kunne melde om en forbedret veistrekning, og dermed tryggere veistrekning.