Det var glade vinnere fra seks forskjellige videregående skoler i Nordland under første dag av prisutdelingen på Fylkesmessa for Ungdomsbedrifter.

Hadsel og Andøy videregående skoler gjorde det skarpt under messas første dag.

I kategorien «Beste logo» vant Pastel UB fra Andøy prisen. Her fulgte Dinner Spinner og Trash Sensor UB fra Bodø videregående skole på plassene bak.

– Det var fantastisk. Vi hadde ikke ventet at vi skulle gå helt til topps og stå på scena og motta prisen i går kveld, sier Alexander Belmonte Johansen i Pastel UB.

Ungdomsbredriften selger kjeks som de produserer selv. Og det samme gjelder logoen de vant for.

– Vi har laget den helt selv uten ekstern hjelp. Så dette er vi stolte av.

I tillegg til Belmonte Johansen selv, består bedriften av Simen Bråten Nilsen (17), Håkon Tuftene (17), Una Aurora Skogvoll Ilstad (17) og Ingrid Strømdal Pedersen (17).

– Denne prisen viser at ungdomsbedriftene fra Andøy er gode, avslutter Belmonte Johansen.

Pastel UB fra Andøy videregående skole vant i kategorien beste logo med denne logoen.

Heder og ære

I kategorien «Beste forretningsplan» gikk Duo Slicer UB fra Narvik til topps. Lykke Ub fra Brønnøysund havnet på andreplass, mens Hadsel-bedriften Mest Media UB knep tredjeplassen.

I kategorien «Beste markedsføring» vant igjen Duo Slicer UB. Etter de fulgte to Vesteråls-bedrifter. På andreplass kom FHA Norway UB fra Andøy videregående skole og på tredje kom JumCut Media UB fra Hadsel videregående skole.

Begrunnelsene

I klassen for «Beste forretningsplan» begrunnet juryen Duo Slicer UB sin seier med at de hadde en informativ forretningsplan med godt og illustrativt språk. Forretningsplan har videre en gjennomført grafisk profil.

Mest Media UB fikk her tredjeplassen. Begrunnelsen til juryen var at de hadde en oversiktlig forretningsplan med gjennomgående folis på lokal tilknytning.

Pastel UB fra Andøy videregående sin seier i kategorien «Beste logo», ble begrunnet på følgende vis:

«Uten direkte å nevne virksomhetens drift, evner vinnerbidraget i form av sine søte farge og delikate form å formidle både produktet og forretningsideen. Selv i svart utførelse virker logoen lett og leken, og navnet gir den fargen den mangler. Logoen er meget godt presentert, og formspråket virker gjennomarbeidet og ferdig.

Juryen mener vinnerlogoen er klar til å rulles ut på capser, forkler, pakninger og servietter allerede i morgen. Holder produktet like god standard som logoen, smaker dette søt suksess langt utenfor Andøya. Vinneren av Beste logo går til Andøya videregående skole, og teamet bak Pastel UB. Gratulerer!»

I kategorien «Beste markedsføring» kom altså FHN Norway fra Andøy på andreplass bak Duo Slicer UB fra Narvik.

Begrunnelsen fra juryen lød slik:

«På sølvplass, og det må sies at det var tett mellom 1. og 2. plass her, finner vi en bedrift som fremstår både profesjonell og systematisk i sin markedsføring. De når ut til sine kunder gjennom Facebook, Instagram og en flott hjemmeside med blogg. De har fått fin presseomtale og de har jobbet godt med å skaffe seg gode samarbeidspartnere. Vi gratulerer FHA Norway med 2. plass.».

JumpCut Media UB kom på tredjeplass i kategorien. Juryens begrunnelse  lød slik:

«På bronsjeplass har vi en UB-bedrift som er dyktige på å hele tiden vise oss hva de gjør gjennom sosiale media. De deler oppdragene sine og viser oss gjennom det hva de selger. De har tatt i bruk plattformer som Facebook, Instagram og YouTube, og de har fått god mediaomtale gjennom relevante aktiviteter. De har en fin profil og en flott logo. Gratulerer JumpCut Media med 3. plass.»

Bedriftene får pengepremier for å vinne. 1500 kroner går til vinneren, 1000 til de som kommer på andreplass og 500 til de som kommer på tredje.

Vinnerne i kategorien Beste UB vinner deltakelse på NM for UB som foregår på Norges Varemesse på Lillestrøm 26 og 27. april

I tillegg KAN andre bedrifter vinne deltakelse på NM, dersom de oppfyller kravene i en av NMs andre priskategorier. Dette avgjøres under Fylkesmessa.