Disse ankerne skal holde Havfarmen på plass

Den nederlanske oljeserviceleverandøren Vryhof, skal levere ankere i fortøyningslønsingen til den stasjonære Havfarmen. Dette skjer i samarbeid med Scana Offshore.
Hadsel

Avtalen er en av flere som er knyttet til Havfarm-prosjektet, ifølge en pressemelding fra Vryhof. Der står det også å lese at Havfarmen vil bli en av verdens største flytestrukturer.

– I dagens kostnadsbevisste og utfordrende marked, er det viktigere enn noen gang for produkt og servicebedrifter å omfavne innovasjon, og å hjelpe operatører i olje og gass og i sjømatnæringen til å endre måten de jobber på, og til å forbedre deres kommersielle operasjoner. Dette er årsaken til at Vryhof oppnår resultater gjennom en fortøyning og anker-løsning som kan tilpasses til miljøet og sektorer verden rundt, sier konsernsjef i Vryhof, Wolfgang Wandl i pressemeldingen.

De første stålplatene til Havfarmen ble kuttet ved verftet CIMC Raffles i Kina i november i fjor.

Havfarmen bygges i tre deler, eller «megablocks», som de heter på fagspråket. Den midtre og bakerste delen bygges ferdig ved verftet i Yantai, mens søsterverftet i Haiyang tar seg av baugpartiet. De tre separate delene flyttes til den store tørrdokken i Yantai i løpet av sommeren 2019, hvor de så settes sammen.

– Byggingen er en komplisert prosess, men verftet her har både den kompetansen og erfaringen som trengs for å gjennomføre dette prosjektet etter plan. Våren 2020 skal Havfarmen seile inn Hadselfjorden, og den samme sommeren skal laksen som i disse dager klekkes på settefiskanlegget på Innhavet svømme rundt i Havfarmen, uttalte Roger Mosand i Nordlaks i forbindelse med byggestarten av Havfarm-prosjektet.