Derfor støtter Bufdir Storheia Arena med 140.000 kroner

I dag ble det klart at Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) støtter Storheia Arena.

Ordfører Siv Dagny Aasvik holdt fast ved at Storheia-planene skal være med på å øke tilgjengeligheten for flere, da hun og næringssjef Daniel Sowe hadde med seg Marcus Zweiniger og Solveig Dale på inspirasjonsbesøk. 

Hadsel

Direktorat støtter Storheia Arena med 140.000 kroner

– Prosjektet er nyskapende og direktoratet håper at det kan inspirere andre kommuner til å se på hvordan friluftsliv kan tilrettelegges bedre for alle, sier Terje B. Grytten, avdelingsdirektør i Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet i ei pressemelding.

Kommunestyret i Hadsel ga torsdag grønt lys til å gå i gang med neste fase av Storheia Arena. Altså den delen av prosjektet der kommunen, gjennom bred involvering av innbyggerne, skal finne ut hva arenaen skal inneholde og hvordan løsningene skal fungere.


Hadsel kommunestyre:

Går videre med planene for Storheia Arena

Hadsel kommune har besluttet å gå videre med planene om Storheia Arena, etter at politikerne i kommunestyret torsdag vedtok fase to i satsingen. Kommunedirektør Ola Morten Teigen kunne opplyse at veien til Storheia Arena vil stå ferdig den 12. juli.

 

Sterk konkurranse med andre

Totalt er det lagt opp til en økonomisk ramme for andre fase på 740.000 kroner. En gledelig nyhet er altså at Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) er med på spleiselaget. De har svart positivt på en søknad fra kommunen og stiller med en betydelig sum til tidlig prosjektering av universell utforming.

– Friluftsliv er viktig for mange nordmenn. Tiltak som legger til rette for at personer med nedsatt funksjonsevne får samme tilgang til naturen som andre, er derfor viktige likestillingstiltak. Prosjektet ble, i sterk konkurranse med andre, innvilget 140.000 kroner, svarer avdelingsdirektøren på spørsmål om hvorfor Storheia Arena fikk direktoratets støtte.


Derfor reiser 14 organisasjoner spørsmål ved Storheia Arena

Forum for natur og friluftsliv i Nordland, som har 14 organisasjoner med 22.000 medlemmer i ryggen, reiser spørsmål ved Storheia Arena som de mener Fylkesmannen i Nordland må svare på.

 

– Støtten er en fjær i hatten

Ordfører Siv Dagny Aasvik er svært godt fornøyd med anerkjennelsen støtten fra Bufdir innebærer.

– Dette viser vilje og engasjement til å gjøre naturen tilgjengelig for flere, noe som gjenspeiler vår intensjon med prosjektet. Støtten fra en slik viktig aktør innenfor tilgjengelighet er både kjærkommen rent økonomisk og også en fjær i hatten som vi tar med oss i det videre arbeidet, sier hun.

Nå starter altså den viktige jobben med å omdanne Storheia Arena fra visjon til konkrete grep og tiltak.

– Vi vil at den større del av befolkningen skal kjenne på herlig mestringsfølelse når man når litt lenger opp for hver gang man går, kanskje enda flere kan nå toppen, sier ordføreren.


Hushovd: – Etappen opp til Storheia blir en dronning verd

Nå er det klart at det blir asfalt og målgang i Arctic Race på toppen av Storheia. Thor Hushovd gleder seg.

 

– Får høre at det er et spennende prosjekt

I tillegg til tilgjengelighet er folkehelse blant grunnpilarene i prosjektet.

– Det viktigste vi gjør med Storheia Arena, slik jeg ser det, er å legge til rette for at enda flere kan få nyte fjellet og naturopplevelsen det gir. Målgruppene våre er forenklet sagt de som vil, men ikke kan, og de som kan, men ikke vil, sier Toril Brastad, folkehelsekoordinator i Hadsel kommune.

Brastad har deltatt i flere konferanser i KS-regi der universell utforming er på agendaen.

– Ofte handler det om stier langs sjø eller i parker. Jeg tror ikke jeg har hørt om noen andre som har tatt utgangspunkt i et fjell. De synes det er veldig spennende, sier hun.

Håper folk benytter sjansen til å påvirke

Medvirkning er som nevnt et viktig aspekt i denne fasen av Storheia Arena-prosjektet. Prosjektleder Daniel Sowe, som også er næringssjef i Hadsel kommune, håper folk bruker muligheten til å påvirke og utvikle.

– Den virkelig store kreative prosessen starter nå. Nå skal vi, sammen med innbyggerne, finne ut hvordan vi best benytter oss av de mulighetene asfaltert vei gir. Det er ikke ofte befolkningen har så stor mulighet til å sette sitt preg på et prosjekt, mener han