Hurtigruten fjerner navnet på en båtene fra Vesterålen

Hurtigruten har bestemt seg for å bytte navn på tre av sine skip og bygge dem om til ekspedisjonsskip.

«Trollfjord» får nytt navn.  Foto: Hurtigruten

Hadsel

Båtene skal blir «grønnere» med hydrogendrift og landstrøm og batteri. Hurtigruten omtaler båtene som «hybridskip».

Båtene er «Eirik Raude» (nåværende «Midnatsol»), «Otto Sverdrup» («Finnmarken») og «Maud» («Trollfjord»). Dermed forsvinner ett av navnene fra Vesterålen fra flåten til Hurtigruten. «Vesterålen» seiler - enn så lenge - videre med samme navn. Det samme gjør «Richard With».

«Otto Sverdrup» får batteripakke, og selskapet har sikret seg opsjon på samme oppgradering også på «Maud» og «Eirik Raude».

Den nye norske ekspedisjonscruise-satsingen skal seile i tillegg til den tradisjonsrike kystruten mellom Bergen og Kirkenes, og betyr at Hurtigruten fra 2021 kommer til å seile med mer kapasitet langs norskekysten enn noen gang tidligere.

Sånn skal interiøret på de nye skipene bli.  Foto: Hurtigruten

 

– Med disse nye ekspedisjonscruiseskipene vil du oppleve norskekysten slik du aldri før har gjort det, hverken med Hurtigruten eller andre. Skipene vil bli som nye, stedene vi utforsker er nye, og teknologien om bord er banebrytende. Derfor er det også naturlig at skipene får helt nye navn der vi viderefører arven etter våre store oppdagere, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten i en pressemelding.

Hvilke destinasjoner de tre skipene skal besøke langs kysten, blir klart senere i høst. Men de tre skipene som siden midten av 2000-tallet har seilt på ruten mellom Bergen og Kirkenes som MS «Trollfjord», MS «Finnmarken» og MS «Midnatsol», skal gjennom gigantiske oppgraderinger før de skal settes inn i de unike, helårlige ekspedisjonscruisene.

Hurtigruten satser dermed på å konkurrere mer med seg selv og de andre rederiene som har vunnet anbud på hurtigrutedriften langs norskekysten. Hurtigruten har i dag 11 skip som seiler i rute. Havila skal seile med fire skip fra 1. januar 2021. Disse bygges helt nye. Hurtigruten har et svært ombyggingsprogram fra tungolje til LNG på sine skip.

Restauranten i de "nye" skipene.  Foto: Hurtigruten