Zöllners Eftf. og Vesterålen storband sammen om storsatsing:

– Rart å tenke på at vi har jobbet i to år – også ender det med to forestillinger

Gjermund Andreassen har skrevet både manus og musikk til Nattseilas, som blir en musikkfortelling uten sidestykke. Om en måned er det urpremiere for storsatsingen.

Klare for Nattseilas: Zöllners Eftf og Vesterålen storband er sammen om musikkfortellingen som har urpremiere 15. november.   Foto: Tone M. Sørensen

Hadsel

– Det var bra du ikke kom tidligere, for da hadde ikke Ibo fått på seg buksa!

Det flires, og kostymer blir tatt på til ære for fotografen. Det hepses på dressjakker, det er eleganse i velkjent Zöllnersstil. Det er en gorrblid gjeng samlet i Apotkehergården, de er musikalske humørspredere, dette er staskarer med smil.

Finpusser koreografien

Nattseilas er en musikkfortelling i to akter, der Zöllners Eftf selv skal spille ungdomslaget Bølgen, tidsriktig kledd anno 1906. Som ungdomslag med en gjennomsittsalder nærmere 70 år, skal de forsøke å lage et tablå av Richard With på scenen.

– Kostymene har vi fått lånt av Hålogaland Teater, jeg tror det er dressen til Finn Arve Sørbø jeg har på meg nå, humrer en av karene etter øvinga der det er finpusset på koreografien på de ulike scenene.

Den andre delen av musikkfortellingen er en klassisk kjærlighetshistorie, som foregår på kaia. Dette skjer mellom Victoria og Johannes, spilt av henholdsvis Jenna Marie Grant fra musikklinja på Sortland og frilansskuespiller Jonas Nygaard Falch fra Svolvær.

– Det er historien om kjærlighet på tvers av samfunnslagene, fattig og rik. Hvordan det går kan vi selvfølgelig ikke røpe. Men jeg gleder meg til å se dette utspille seg mellom disse to, sier Steinar Jakobsen.

Fungerende scene

Nylig har det vært avholdt ei øvingshelg med storbandet. Det er litt av en prosess å sette sammen forestilling med totalt 40 deltakere. Skjelettet er kommet på plass, nå skal det kjøtt på beina.

Det er nøyaktig et år siden sceneinstruktør Tom Stian Lenningsvik først ble involvert, og han har vært aktiv i manusprosessen. Også dramaturg og sceneinstruktør Kari Nilsen fra Helgeland har vært involvert.

– Tom Stian er regissøren, men vi har fått god hjelp fra dramaturgen siden hun vet hva som fungerer på en scene, sier Gjermund Andreassen.

Scener finpusses og mye skal på plass, før forestillingen Nattseilas går av stabelen. Manusforfatter Gjermund Andreassen sammen med sceneinstruktør Tom Stian Lenningsvik.   Foto: Tone M. Sørensen

– Med 30 stykker på scenen handler mye om logistikk, og det er den prosessen vi er i gang med nå, å sy det hele sammen. Det har vært vanvittig trivelig å arbeide med denne gjengen, jeg er blitt godt ivaretatt, sier Tom Stian Lenningsvik.

– Han er flink til å få oss til å gjøre det vi skal, sier karene.

– Og de er flinke til å gjøre det jeg sier de skal gjøre. Selv om jeg aller helst skulle hatt to år til på prosessen, humrer perfeksjonisten Lenningsvik.

Århundreskifte

Handlingen starter i 1906, det er «fin de siècle» -stemning over det hele. Norge er nylig blitt en selvstendig nasjon, de store sakene på tiden er sufragettenes kvinnesakskamp. At kvinnfolk skal få stemmerett blir endelig vedtatt i 1912, og gjennomført tre år etter.

– Også rettigheter til fiskere og arbeidsfolk er viktige saker på denne tida, allmuens rett til å høste av naturen. Ikke ulikt de viktige sakene vi ser i dag, påpeker Gjermund Andreassen.

I 1909 blir Richard With, med solid oppbacking fra andøyværinger og hadselværinger valgt inn på Stortinget.

– I løpet av de tre årene han satt på Stortinget gjorde han viktige og fantastiske grep for Nord-Norge. Ikke bare hurtigruten, men også havnevesenet, sier Andreassen.

Støtte fra flere hold

Musikkforestillingen handler om identitet, og den lokale storproduksjonen har fått støtte fra Nordland fylkeskommune i form av sceneinstruktør, og støtte fra Nord-Norsk jazzforum.

– Uten den støtten kunne vi aldri satt opp forestillinga i en slik form og et slikt format, sier Gjermund Andreassen.

Ett år er gått til produksjon av manus og musikkarrangementer, og ett år til øving. Den 15. og 16. november er det urpremiere i henholdsvis Kulturfabrikken på Sortland, og Hurtigrutens Hus på Stokmarknes.

– Det er litt rart å tenke på at det er brukt to år, også ender det hele med to forestillinger, sier han.

– Det blir ingen ekstraforestillinger av Nattseilas, så her må folk kjenne sin besøkelsestid. Heldigvis går billettsalget allerede strykende. Vi gleder oss, slår Kristian Skar fast.