Kjell Børge Freiberg sammen med statsminister Erna Solberg. Foto: Harald Pedersen

Vesteraalens Avis har ”bestilt” tunnel under Hadselfjorden fra administrerende direktør Frode Nilsen i Leonhard Nilsen & sønner.

Milliardelskapet fra Andøy bygger tunneler og gruver over hele verden.

Bedre teknologi

Underjordiske kloakkforbindelser i Hong Kong og den akkurat påbegynte Bjarkøyforbindelsen utenfor Harstad er blant fjerne og nære prosjekt.

- Hva tar dere for å bygge tunnel under Hadselfjorden?

- Det har skjedd en god del endringer når det gjelder tunnelbygging siden Hadselfjordtunnelen ble utredet på 90-tallet, innleder Frode Nilsen.

- Teknologien er blitt bedre, men samtidig er det forhold kommet til som kompliserer en slik jobb. Det aller meste handler om krav fra EU. Det handler om bestemmelser rundt maks stigningsforhold, geometri, rømningsmuligheter, teknisk utrustning og annet, forklarer direktøren.

- Felles for dette er at det har økt kostnadene dramatisk, sier han.

Ni kilometer

Forutsatt tunnellengde på rundt ni kilometer vil et prosjekt på denne størrelsen trolig komme på mellom 1,7 til 2,5 milliarder kroner, tror Frode Nilsen.

- Ville dere vært interessert i å levere inn anbud på Hadselfjordtunnelen?

- Ja, så definitivt. Det hadde vært veldig artig å få bygge noe slikt, sier Nilsen.

- Jeg mente rundt årtusenskiftet at det ville være samfunnsøkonomisk riktig å bygge tunnel under fjorden, og det mener jeg så absolutt i dag også, avslutter Nilsen.

Vegvesenet var for

Statens Vegvesen utførte fra midten av 80-tallet og i tiåret som fulgte geologiske undersøkelser av Hadselfjorden, og fant ut at det ikke var noe som gjorde det umulig eller urimelig dyrt å bygge tunnel under fjorden. Etaten anbefalte derfor denne løsningen.

Til tross for at regjeringen  i 2002 sendte ut pressemelding som fortalte at det undesjøiske alternativet, da beregnet til å koste rundt 700 millioner kroner ville gi det beste kost/nytte-utbyttet, så falt valget på Nordre trasé.

Lofoten vant

NTNU- og Sintef-forskerne Knut Samset, Gro Holst Volden, Morten Welde og Heidi Bull-Berg konkluderte i Concept rapport nummer 40, datert mai 2014 at Lofast i ettertid fremstår som et prosjekt hvor Lofotens interesser vant frem på bekostning av Vesterålen.

Fraværet av lokale forpliktelser i form av bompenger førte til at løsningen med minst trafikk ble valgt, og at nytten for samfunnet ble mindre enn den kunne ha vært.

- Vel anvendte penger

Lofast kostet rundt to milliarder kroner regnet i 2014-kroner.

- Vel anvendte penger, sier hadselordfører Kjell-Børge Freiberg om prisen på prosjektet.

- Slik jeg kjenner LNS-konsernet, så er ikke dette tall hentet ut av løse luften. Beløpet det vises til er ufattelig stort. Samtidig mener jeg at storsamfunnet per i dag bruker svært store beløp på ulike typer infrastruktur. Vi ønsker at det skal utarbeides et regnskap som nettopp kan vise samfunnsnytten, mener Kjell-Børge Freiberg.

- Er dette omkamp om Lofast?

- Nei, det vil jeg understreke at det absolutt ikke er. Lofast er en fantastisk vei, og en tunnel under Hadselfjorden vil komplettere samferdselen i Lofoten og Vesterålen, mener Freiberg.

- Når tunnelen løftes frem nå, så handler det om å se på dagens situasjon og fremtidens løsninger. Hadselfjordtunnelen har selvstendig legitimitet helt uavhengig av Lofast, mener hadselordføreren.