I august i fjor var bensinandelen på nye biler i Norge på rundt 25 prosent. I august i år var den steget til 40 prosent.

Inntil 31. august i år var det 397 vesterålinger som hadde kjøpt helt ny bil. Det viktige spørsmålet omkring valg av drivstofftype har de senere år hatt en solid slagside til fordel for dieselbiler.

Endringer

Hittil i år har 14,6 prosent av nybilene registrert i Sortland blitt levert med bensinmotor, viser tall fra Opplysningskontoret for Veitrafikken. Det vil si 36 av de 247 nye bilene. Tilsvarende var det 39 bensinbiler av totalt 246 nykjøpte biler i fjor på denne tiden. Det betyr en bensinandel på nær 16 prosent den gang. Så det er ingen tvil om at folk fra Sortland kommer i ”motsatt kjøreretning”.

Mer bensin i Hadsel

I Hadsel kommune har det blitt handlet inn 54 biler i løpet av inneværende år. Av disse var det 19 som ble drevet av bensin, noe som her utgjør drøye 35 prosent. Det er største andel i Vesterålen. En titt på fjorårets resultat viser at det også her har blitt mer pop med bensin det siste året, da det var 20 prosent i fjor.

Klar økning på landsbasis

En skal selvsagt være varsomme med prosentregning ved små tallverdier. Men om en ser hele landet under ett, så er det ingen som helst tvil. Andelen bensin blant nybilkjøpene frem til og med august i 2011 var på drøye 25 prosent. Nå ett år senere har andelen steget til over 32 prosent. Det er en massiv økning med tanke på at andelen diesel har vært stabilt høy i mange år.

Styrket siste måned

Tendensen har også forsterket seg de senere månedene. Vi ser at andelen bensin blant nye biler i Norge er oppe i hele 40 prosent om vi bare tar ut tall fra august måned i år. I august i fjor var andelen 25 prosent. I markedet blir økningen beskrevet som kraftig.

Brutt ned til kommunenivå er det selvsagt små verdier for august måned. I Sortland kommune ble det handlet inn 15 biler i august i år, og bare én av disse kom på gaten ved hjelp av bensindrift. Det er 6,7 prosent.

- Økt kunnskap

Den ferske statistikken viser altså en klar tendens til at flere velger bensin fremfor diesel når de skal gjøre seg opp en mening om hvilket drivstoff de skal ha på sin nye bil.

- Dette har selvsagt sammenheng med økt kunnskap om helseskadelige utslipp fra både bensin- og dieselmotorer, sier Rolf Hagman, som er forsker ved Transportøkonomisk institutt (TØI).

En ny rapport fra TØI forteller at en ny dieselbil med partikkelfilter slipper ut inntil 70 prosent mer NO2 (nitrogendioksid) enn en bensinbil.

Utvikling

Det har ikke gått mange år siden myndighetene gikk langt i å anbefale diesel fremfor bensin. Nå har tonen fått en annen lyd, men Hagman presiserer at Staten først og fremst skal fremme biler med minst mulig utslipp.

-Staten skal være teknologisk nøytrale. Endringer i holdningene de senere årene skyldes rett og slett økt kunnskap og teknisk utvikling. Det fremkommer i nye studier at dieselbiler har mer skadelige gasser enn man har vært klar over. Samtidig har bensinbilene hatt en teknisk utvikling som gjør de mer effektive mot utslipp. Dette fører til holdningsendringer, understreker Hagman.

-Men når det gjelder utslipp av CO2, så kommer bensinbilene til kort. Men her ser vi jo en tendens til at interessen for hybridbiler øker, legger han til.

- Tror du det er Statens signaler vi nå ser resultatene av?

- Ja, det har nok stor betydning.

El-bil-salget

Biler med hybrid motor er i denne tabellen registrert som bensinmotor. Men hvorfor ikke droppe spørsmålet om diesel eller bensin – og heller ta skrittet fullt ut og kjøpe det mest miljøvennlige av dem alle? Nemlig en el-bil. Over hele landet er det kjøpt 2.400 el-biler i de åtte første månedene av 2012. Dette er mer enn en dobling fra samme periode året før.

I Sortland er det handlet inn to elektriske biler hittil i år, mens det på samme tid i fjor var ingen.