I første kvartal i fjor var det 70 prosent flere ulykker og uhell med bil som ble meldt inn til norske forsikringsselskaper enn i et gjennomsnittskvartal, viser tall fra Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO). I disse tallene finner vi en sterk overrepresentasjon av SUV-er.

- Det kommer av at mange kjører mindre forsiktig enn de ville gjort i en vanlig personbil, de glemmer å ta hensyn til at de har en tyngre bil, har lettere for å velte og kjøper for dårlige dekk, sier Torleiv Haukenes, produktsjef i Dekkmann

Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobilforund (NAF), bekrefter tendensen. Han forteller at SUV-er er innblandet i særlig mange uhell på vinteren. - Det er spesielt mange SUV-er i singelulykker. Det er opptil 20 ganger høyere velterisiko for denne typen biler enn for personbiler, sier han.

Det amerikanske Insurance Institute for Hi ghway Safety slår fast at risikoen for dødelig utfall av et trafikkuhell er større jo mindre bil. Tryggest sitter du i en SUV. Samtidig har tidligere forskning vist at SUV-er har mye lettere for å tippe rundt i en kollisjon, og da har barna i bilen tre ganger så stor risiko for å bli alvorlig skadet.

Sparer på dekkene

Det er i tillegg langt dyrere med gode dekk til en SUV enn til en vanlig personbil. Det mener Haukenes i Dekkmann er forklaringen på at billig- og mellomklassedekk har en stor del av markedet til SUV-er, mens Continental og andre kjente kvalitetsdekk selger best til personbiler. - Det er spesielt mange småbarnsforeldre som er opptatt av sikkerhet og derfor bytter ut den vanlige familiebilen. Mange blir overrasket over prisen når de skal handle dekk til den trygge SUV-en de har kjøpt, men valget av dekk er enda viktigere på en bil som er tung, sier Haukenes.

B åde Engebretsen og Haukenes mener mange kjører mer utfordrende i en stor SUV enn de ville gjort i en mindre personbil. Du sitter høyt i en stor bil som er stødig og sikker. Det kan gi sjåføren en falsk trygghet av å mestre situasjonen, selv om kanskje både kjøreforhold og sjåførkunnskaper skulle tilsi lavere fart.

Kombinert med en mangedoblet velterisiko gir det fart i en statistikk ingen av oss ønsker å være en del av. - Kjøreadferden er tross alt det aller viktigste. Du må ikke overvurdere evnene til bilen fordi den er firehjulsdrevet, sier Haukenes.

En SUV fullpakket av skiutstyr og vinterklær får enda mer vekt til et allerede høyt tyngdepunkt, ifølge Engebretsen. Det gir enda høyere risiko for å velte.

Frykter kuldeperiode

Haukenes frykter at en ny kuldeperiode igjen vil gjøre at SUV-ene presser ulykkestallene oppover. Engebretsen takker større utbredelse av ESP (antiskrens) for at antall singelulykker er blitt noe redusert, men minner om at all verdens elektroniske hjelpemidler ikke kan overstyre de fysiske lover.

- Får du skrens i en høyresving er faren stor for en møteulykke. Skjer det i en venstresving får man håpe terrenget sørger for minimale personskader, sier Engebretsen. Han råder alle til å holde dekkene rene for veistøv og annen forurensning som saltet binder til dekkbanen. Forurensning gir dekkene dårligere egenskaper.