Fredag formiddag meldte VOL, og en rekke andre medier om at mange kunder i hele landet hadde problemer med mobilnettet.
Selv om selskapet fikk nettet opp å gå igjen samme dag, klarte de ikke å finne årsaken til problemet. Det har de derimot klart nå.
- Under arbeidet med å finne årsaken til feilen har Telenor blant annet analysert signalering inn til mobilnettet i Norge. Analysen viser at det på tidspunktet feilen oppstod ble sendt uvanlig signalering inn i Telenors nett. Denne uvanlige signaleringen kom fra en annen internasjonal operatør og inneholdt meldingstyper som forekommer svært sjeldent. Denne sjeldne signaleringen ble feiltolket i programvaren som Ericsson har levert til Telenors mobilnett og medførte at deler av mobiltrafikken stoppet, skriver Telenor i en pressemelding.
Les også: Mobilnettet fungerer igjenHar gjennomført feilretting
Ericsson har identifisert hvordan feiltolkningen av signaleringen forekom og har gjennomført nødvendig feilretting. I tillegg til tiltak i eget mobilnett har Telenor bedt om tiltak hos operatøren som sendte den nevnte signaleringen, varslet bransjeorganisasjon GSMA (GSM Association) og orientert Nkom (Nasjonal kommunikasjonsmyndighet) om forholdet.- Telenor beklager problemene feilen har medført for kundene og takker for at de viste stor tålmodighet under feilsituasjonen, skriver de i pressemeldingen.