Hurtigruten saksøkte Bodø havn for det rederiet mente var betydelig overfakturering. Hurtigruten vant fram i tingretten, men tapte i Hålogaland lagmannsrett i april. Nå ankes dommen til Høyesterett.

Rederiet mener de har betalt dobbelt kaileie hver dag hele året, mens internasjonale cruiserederier har fått rabatter på inntil 75 prosent.

– Dette handler om hvor langt offentlige foretak, med tilnærmet monopol på kritiske tjenester, kan tvinge prisene opp overfor kundene. Det handler om usaklig forskjellsbehandling, myndighetsmisbruk og hvor langt offentlige havner kan gå i sitt samarbeid med andre havner for å holde prisene høye og unngå konkurranse, sier prosjektleder Stein Lillebo i Hurtigruten AS.

Hurtigruten har siden 2014 forsøkt å endre norske havnes innkreving av anløpsavgift og kaivederlag. Tidligere i mai fastslo Samferdselsdepartementet at norske havner i flere år har feiltolket havneloven og overfakturert blant annet Hurtigruten for mange millioner kroner. Kristiansund og Nordmøre havn må betale tilbake 17,6 millioner kroner til rederier som følge av dette, rundt 2 millioner av denne summen går til Hurtigruten.