En rekke aktører innen 112/Ops, 110-sentralen, brannvesen, politi, AMK, 330, Vegtrafikksentralen, fylkeskommunen og entreprenører har fått varsel om storøvelsen som er tenkt gjennomført 15. juni.

Bakgrunnen er forskriften som setter krav til at det holdes øvelse i tunneler lengre enn 500 meter.

Det overordnede målet med øvelsen er å gjøre de involverte bedre i stand til å gjøre en faglig god redningsinnsats ved en hendelse i tunnel. Gjennom øvelsen vil de involverte få bedre kjennskap til andre deltakende aktører og trene samarbeid og samhandling på skadestedet.

Fullskala

Beredskapsøvelsen som er tiltenkt i Ryggedalstunnelen vil karakteriseres som fullskala øvelse.

Hovedtema for øvelsen er varsling av ulykke, koordinering av nødetatene, sikring av skadested, berging/redning og evaluering i etterkant.

– Det er viktig å se hvordan man får fram redningspersonell og utstyr for å håndtere en hendelse. Øvelsen bør omfatte brannvesenets og øvrige aktørers koordinering og redningsarbeid i forbindelse med hendelsen. Aktørene deltar i en reell redningsinnsats etter samvirkeprinsippet, påpeker Alf-Ivar Nymo, brannvernleder i fylkeskommunen overfor de inviterte partene.

Flere bilder kolliderer

Hendelsesforløpet for øvelsen og scenarioer, er at 15. juni ca. kl. 18.00, kolliderer flere biler i Ryggedalstunnelen. Det er flere skadde personer og to til tre biler involvert.

– Ulykken involverer flere personer i de kolliderte bilene – totalt seks til åtte personer og person sitter fastklemt i bil og det er røyk. Sikring av skadested, frigjøring av personer, brann i kjøretøy og en død (fastklemt i bil). Det er to til tre alvorlige skadde, en til to lettere skadd / sjokkskadd og sikring i forbindelse med eventuell bensin-/oljelekkasje, opplyser Nymo videre.

Ulykken utspinner seg i nordre del av Ryggedalstunnelen, cirka 500 meter inn fra Sortland-/Øksnes-siden.

Øvelsen er beregnet til cirka 4 – 4,5 timer totalt fra start til evalueringslutt, og tunnelen blir stengt fra kl. 18.00 – 21.00 og 22.00 – 23.30, fastslås det.