JOURNALISTER har vel rykte på seg for å være glad i en fest. Det er nok også sant. Selv om det er slutt på den tida da man drakk øl i redaksjonen på kveldstid, så blir det fort god stemning når man samler journalister, annonseselgere, sjefer og andre avisfolk.

Det var det så definitivt i Trondheim i helga:

888 av drøyt tusen ansatte i konsernet Polaris Media ASA kom til det som en gang var landets hovedsted. Det gjorde vi med egne charterfly fra Tromsø, Evenes og Nordvestlandet. Her var folk fra Adresseavisen i Trondheim, Harstad Tidende, iTromsø, Romsdals budstikke og til sammen 30 forskjellige mediebedrifter. Inkludert SortlandsAvisa, Vesterålen Online, Andøyposten og Vesteraalens Avis.

HVA SKJEDDE SÅ DER?

Vi dro rett fra flyplassen til lunsj, champagne og velkommen. Innledningsforedrag fra konsernsjef Per Axel Koch. Prisutdelinger for de nyetablerte Polaris-prisene (hvor Harstad Tidende fikk humorprisen for tidenes beste aprilspøk: ht.no).

Deretter kanskje høydepunktet. En kulturell opplevelse av de sjeldne. Med Thomas Numme og Harald Rønneberg (Senkveld) som konferansierer, fikk vi møte et kobbel av kjente artister:

Nidarosdomens guttekor, Arve Tellefsen, Brazz Brothers, Frode Alnæs, Publiners, Simone Larsen, Maria Haukaas Mittet og flere lokale band. Blant dem et eget Adresseavisen-band, hvor konsernsjef Per Axel Koch også bidro på saxofon. Avrundet med trøndernes stolte flaggskip D.D.E, Vinsjan på kaia og Det går likar no.

Senere på kvelden var det middag med lokal mat laget av landets beste kokker, og mye god drikke.

Enda senere var det rett og slett bare fest - og det er ingen tvil om at den var god! (For ordens skyld: Undertegnede er av dem som bare drikker cola. Jeg både husker festen og at den var artig.)

OG D GÅR ÅPENBART LIKAR i Polaris Media, når konsernet kan bruke fem millioner kroner (!) på transport, kultur, mat, drikke og leie av to hele hoteller i Trondheim. Det er heller ikke første gang dette skjer, også i 2009 ble en lignende fest arrangert.

Det knapt tre år gamle konsernet kan vise til en omsetning i 2010 på 1,813 milliarder kroner, og et driftsresultat (EBITDA) på 224 millioner kroner. For 2011 ser konsernet ut til å lande på noe i nærheten.

Det meste av dette kommer fra de store motorene: Adresseavisen, Romsdals budstikke, Sunnmørsposten og Harstad Tidende.

For eksempel er SortlandsAvisa en liten fisk i dette store havet, med en omsetning på drøye 3,6 millioner og et driftsresultat på 229 000 kroner.

HVA BETYR DET SÅ for disse fire mediebedriftene i Vesterålen, å være en del av et stort konsern?

Det ble vi, etter oppkjøp i 2008 og 2010. Formelt handler det om at bedriftene er eid av Harstad Tidende AS; Vesteraalens Avis AS (100 prosent), SortlandsAvisa AS (80 prosent), Andøyposten AS (78 prosent) og Vesterålen Online AS (60 prosent). Slik blir vi en del av Harstad Tidende Gruppen i nord, og videre hele Polaris Media ASA.

For deg som leser våre redaksjonelle produkter betyr det i utgangspunktet ingenting: Du skal få godt og leseverdig innhold som er laget av redaksjoner med lokal kompetanse og tilstedeværelse. Merkevaren leserne våre forholder seg til vil alltid være den samme, Polaris Media er neppe noe du hører om når ikke vi snakker om det selv.

FOR OSS BETYR det imidlertid tilgang på både kompetanse og ressurser. Det betyr at bedriftene blir mindre sårbare, der oppgaver som lønn, regnskap og opplag kan legges til effektive konsernsentre.

Slik at vi kan konsentrere oss om å lage avis.

Og bruke mest mulig penger på det.

Det betyr likevel ikke, slik mange gjerne tror, at vi kan gjøre som vi vil, bruke så mye penger som vi klarer og ikke bry oss med å skape inntekter. For eksempel er det ikke tilført noe kapital til SortlandsAvisa AS siden 80 prosent av aksjene ble kjøpt våren 2010.

Så hvis noe ikke går rundt økonomisk, er det ingen god eier/konsern som vil holde på til evig tid. Et eksempel på det er at lokalavisa iBalsfjord dessverre legges ned fra nyttår. Etter et par års drift måtte man konstatere at dette er det ikke marked for.

MEST AV ALT handler det kanskje om at vi blir en del av en større familie. Vi er en liten fisk, men del av et stort hav med mange andre gode venner.

I helga snakket, sang og lo vi til langt på natt med nær 900 gode kolleger. Hele Rica Nidelven var omgjort til en eneste stor Polaris-fest med pianobar, jazzklubb, Publiners, lokal rock og festlig DJ ut i de små timer.

Verdien av det er det kanskje vanskelig å prissette.

Eller som konsernsjef Per Axel Koch sa det i sin tale:

- Å bruke fem millioner kroner på en fest for 888 ansatte - det er ikke en utgift, men investering i bedriftskultur.

DET SIER JEG meg enig i. Og etter en kanon helg vil jeg også si, omtrent som Norsk Tipping sier om Lotto-millionærer:

Mediefolk er ikke som andre folk - og Polaris Media-folket er definitivt ikke som andre mediefolk.

Så til dere blant mine lesere som var med på festen - tusen takk for en herlig helg!

BILDER: Slik fester mediefolk: Bildeserie 1 og bildeserie 2, fra Polarisland.no.

VIDEO: D.D.E. skaper stemning for 888 Polaris Media-ansatte!

VIDEO: Adresseavisen-bandet, akkompagnert av konsernsjef Per Axel Koch.