Kommunalsjef Terje Kili, med ansvar for teknisk og samfunnsutvikling, har sendt ut ei pressemelding med statusrapport på byggesak i kommunen.

Køen av saker har hopet seg opp, noe som gjør at saksbehandlerne har store problemer med å få behandlet alle forespørslene innen fristene som gjelder.

Mange opplever manglende tilbakemeldinger og sen saksbehandling av søknader om å bygge planlagte prosjekter.

– Jeg er enig i at situasjonen ikke er tilfredsstillende. Folk har grunn til å være mindre fornøyd, sier Kili i pressemeldinga.

Fravær, prioriteringer, utløpt avtale og omlegging av system

Han lister opp flere årsaker til at situasjonen er som den er:

  • Byggesak har på grunn av større fravær hatt noe redusert bemanning siste par månedene.

  • Det har, for å sikre framdrift på større prioriterte saker, vært nødvendig å prioritere ressurser på disse sakene. Det har gått utover den generelle driften.

  • Avtalen kommunen hadde med ekstern leverandør som bisto dem i saksbehandlingen har gått ut på dato.

  • Kommunen har brukt desember 2022 på å klargjøre for omlegging til nytt sakssystem. Det førte til at en måtte prioritere å avslutte gamle saker som av ulike årsaker har blitt stående som åpen.

Gjør tiltak, mener lover ikke snarlig bedring

For de som tror situasjonen straks vil bli bedre, har ikke Kili spesielt oppløftende nyheter.

– Vi har ansatte (i flertall) som skal ut i nødvendige og gledelige permisjoner. Så i stedet for å ha fem saksbehandler på byggesak, vet jeg i dag at byggesak i mai kun har én saksbehandler tilgjengelig. Det krever harde prioriteringer, sier han.

De har gjort flere tiltak for å gjøre noe med situasjonen: For det første har de satt i gang en konkurranse for å kjøpe saksbehandlerkapasitet eksternt, og for det andre gikk fristen på nye, utlyste stillinger ut 15. januar. Her har kommunen fått flere potensielt kvalifiserte søkere, og skal gjennomføre intervju med dem i løpet av denne uka.

– Ikke tilfredsstillende

Teknisk-sjefen understreker nok en gang at situasjonen ikke er tilfredsstillende for en kommune som har ambisjoner om vekst.

– Frem til vi har nødvendig kapasitet må jeg be aktører og tiltakshavere å smøre seg med tålmodighet. I mellomtiden håper vi på godt samarbeid og at ekstern leverandør kommer på plass så raskt som mulig, sier han.

Dersom du er tiltakshaver med et mindre prosjekt kan du, med visse forutsetninger, iverksette tiltaket om kommunen ikke behandler saken innen fristen. Les mer om det i faktaboksen under: