sortland auto, steinar stephansen Foto: Gard L. Michalsen

– Vi forbereder de siste detaljene av byggingen i disse dager. Det blir snakk om en mindre utbygging og tilpasning, slik at bygget blir helhetlig, samtidig som hele fasaden blir i glass. Og så blir det en full oppussing og modernisering av lokaler og kontorer, til Volkswagens nye konsept, sier Steinar Stephansen, daglig leder ved Sortland Auto AS.

Dermed føyer selskapet seg inn i rekken av de mange aktørene i bilbransjen som har bygd eller skal bygge ut/nytt for tida – som er nesten alle. I denne prosessen vil Sortland Auto AS også overta eierskapet til lokalene, som de lenge har leid av selskapet Sortland Bilsenter DA; den tidligere bilbedriften til familien Johanssen.

Og vi vil raskt se resultatene av ansiktsløftingen hos Volkswagen-forhandleren:

– Ja – rundt årsskiftet skal vi være ferdig, sier han.

Svært gode tall

Stephansen har vært daglig leder siden 1. januar 2011, men har vært aktiv i bilbransjen og sammen med eier Arvid Nyborg i mange år før det.

Og eieren vil trolig si seg fornøyd med de økonomiske resultatene i Stephansens første år som daglig leder:

Etter en omsetning på jevnt 69 millioner i årene 2007, 08 og 09, steg den til 81 millioner i 2010. Og i fjor fortsatte veksten til hele 94,5 millioner kroner.

– Vi har aldri hatt så stor aktivitet, både i forhold til salg av biler og service. Det merkes naturlig nok på omsetningen. Totalt for nytt og brukt ble det solgt 350 biler i fjor, og det er mer enn én hver dag vi har åpent, forteller en fornøyd Stephansen.

«En bil til alle»

– Hva er suksessoppskriften?

– Det er nok flere: Volkswagen har et variert og godt modellspekter. Vi har en bil til alle typer behov. Så handler det selvsagt om å yte kundene god service, sier Stephansen.

Og når man først er stor – er det lettere å forbli det.

– Når vi har vært markedsleder i så mange år, betyr det at vi har en ganske stor kundebase som vi jobber med, sier han.

Stephansen peker på også på de generelle konjunkturene; det går godt i primærnæringene, og vesterålingene rammes lite av internasjonal finansuro. .

– Kjøpekraften er økt, og renten forventes fortsatt lav i flere år. Mange bruker dette på biler, og gjerne bedre biler. Vi merker spesielt at «bil nummer 2» kanskje er en litt nyere bruktbil enn tidligere, sier han.

Tror på framtida

Der andre forhandlere kan ha både to og tre bilmerker, holder Sortland Auto fast på sitt Volkswagen. Det kan de også gjøre – når merket er suveren markedsleder både nasjonalt og i region Vesterålen, med henholdsvis rundt 18 og over 20 prosent markedsandel. Og der for eksempel en hel kategori biler er oppkalt etter Volkswagens modell – som «Golf-klassen».

– Men det betyr at vi må skjerpe oss hele tida, og komme med noe nytt og enda bedre, konstaterer Stephansen.

I tro på at både bilprodusent og forhandler skal sørge for en lys framtid. Den daglige lederen melder om et salg så langt i 2012 på nivå med fjoråret, og har god tro på et gode tider både i år og framover.

– Dere nærmer dere 100 millioner?

– Ja – men det er ikke nødvendigvis noe mål i seg selv. Vi sier selvsagt ja til det, men vi tror ikke på å øke 15 millioner hvert år. Og det er som kjent «ikke omsetninga man lever av», sier Stephansen.

– Men framtida er lys?

– Vi er overbevist om det, det er ikke så mange mørke skyer i horisonten. Vi skal gjør det bra, og Volkswagen skal være nummer 1 – i både Norge og Vesterålen.

Sortland Auto AS regnskap

2011 2010 2009 2008 2007

Omsetning 94 523 000 81 527 000 69 866 000 69 996 000 69 475 000

Driftsresultat 4 336 000 4 611 000 4 283 000 3 569 000 5 111 000

Driftsmargin 4,60 % 5,70 % 6,10 % 5 % 7,40 %

Resultat før skatt 5 031 000 3 097 000 8 040 000 -3 192 000 4 675 000

Utbytte 1 000 000 0 0 0 2 200 000