- Lader du bilbatteriet én gang før kulda kommer og én gang i løpet av vinteren, kan du slippe å komme i en situasjon hvor du ikke får startet bilen. Likevel er det svært få som lader batteriet, selv om det enkelt kan gjøres med en hjemmelader i garasjen, sier Harald Nordseth, leder for bilservice i Vianor.

Batterisjekk er heller ikke et punkt på lista når biler er inne til service. Dermed er det mange som kjører med dårlige batterier uten å oppdage det før bilen plutselig ikke starter.

- Det slår aldri feil. Når kulda kommer, eksploderer antall henvendelser fra bilister med startproblemer. Jeg vil anslå at en tredel av alle oppdragene våre om vinteren skyldes dårlig batteri, sier lederen for Falcks alarmsentral, Irene Røsholt.

Redusert kapasitet

Allerede når gradestokken viser null, har et fulladet batteri kun 65 prosent igjen av kapasiteten. Ved minus 20 grader er kapasiteten redusert til 50 prosent.

- Folk er nok ikke klar over i hvor stor grad kulda påvirker bilbatteriet. I minusgrader går den kjemiske prosessen i batteriet langsommere, samtidig som det krever mer av batteriet å starte bilen fordi motoroljen blir mer tyktflytende, sier Harald Nordseth i Vianor.

Når folk har nye, moderne biler de har betalt dyrt for, forventer de at bilen skal starte uansett, tror han.

- Paradoksalt nok er risikoen større for flatt batteri på nye, moderne biler på grunn av mye strømkrevende elektronikk. Varme i seter og ratt, varmetråder i rutene, vifte og spesielt komfort- og motorvarmere er en stor belastning for bilbatteriet i sprengkulda, sier Nordseth.

- Kjører du i tillegg mange småturer, bruker bilen mer strøm enn dynamoen klarer å lade batteriet med. Da er det bare et tidsspørsmål før batteriet er flatt. Ved en kaldstart må du kjøre rundt 20 minutter før batteriet får ladet seg opp igjen, forteller han.

Forkorter levetiden

Mange lader først batteriet når det er tomt, mener Erik Sande hos batterileverandøren Sønnak.

- Vi selger en god del batteriladere, men erfaringen er at de blir liggende i fred i garasjen. Folk burde være flinkere til å tenke preventivt. Fullader du batteriet av og til, minimerer du ikke bare risikoen for flatt batteri, men du øker også levetiden på batteriet, sier Sande.

En sprengkald vinter som den i fjor kan raskt redusere batteriets levetid med ett til to år hvis du ikke lader det opp, sier han.

- Jeg tror det er lite kjent at når man kjører lenge med et underladet batteri, reduseres batteriets mottagelighet for lading betydelig. Kjører du eksempelvis lenge med et batteri på 60 prosent kapasitet, vil batteriet etter hvert ikke kunne lades opp til mer heller, sier Sande.

Mange batteriladere er også temperatursensitive, og vil kun fullade bilbatteriet ved 25 plussgrader. Velg derfor ladere som kan kompensere for temperaturen.

Harald Nordseth i Vianor råder bilister som har fått flatt batteri til å få sjekket årsaken hos et bilverksted.

- Finn ut om det er batteriet som er defekt eller om det er dynamoen som ikke virker. Er det noe i bilen som trekker strøm, som for eksempel en ødelagt lysbryter til bagasjerommet, vil batteriet fort bli flatt igjen, sier han.