Markedsføringsbyrået Nettrakett skriver om skryten fra KLP (Kommunal Landspensjonskasse) i ei pressemelding.

KLP deltok på et webinar sammen med Fagforbundet, KS (Kommunesektorens organisasjon) og NSF (Norsk Sykepleierforbund) 24. januar.

– Her er det bare å gratulere. Den var nydelig og effektiv. Terningkast seks, sa Gro Myking, direktør for kommunikasjon og marked i KLP, etter at det ble fortalt om suksessen og vist noen av TikTok-videoene som var del av kampanjen.

Rekrutteringskampanjen, som bestod av videoer beregnet på ulike digitale flater og sosiale medier, ble så populær at den måtte stoppes etter bare to uker.

Årsaken var at kommunen allerede hadde fått inn over 70 søknader på de 30 ledige stillingene.

Overraskende stor effekt

– Vi hadde skjønt og tenkt at dette skulle ha effekt, men så stor effekt? Det hadde vi ikke tenkt, sier Sture Jacobsen, kommunalsjef helse og omsorg i Sortland kommune, ifølge pressemeldinga.

Sture Jacobsen, kommunalsjef helse og omsorg, er overrasket over hvor effektiv rekrutteringskampanjen var. Foto: Arkivfoto / Rune Nybrott Hals

Det var Nettrakett AS som bisto Sortland kommune med rekrutteringskampanjen.

– Noen ganger må vi tenke utradisjonelt. Det ga Jacobsen oss lov til i denne kampanjen. Vi må forstå hva som trigger personene vi ønsker å påvirke, sier André Riise, videoprodusent i Nettrakett, og fortsetter:

– Etter at strategien var lagt og innholdet produsert, koblet vi på våre digitale markedsførere. De rettet kampanjen mot de riktige målgruppene – der vi vet at de ferdes. Et skikkelig artig og meningsfylt prosjekt å være del av.

VOL har skrevet en rekke saker om rekrutteringsutfordringene i regionen den siste tiden: