- Vi er veldig opptatt av hvor mye tid barna bruker foran dataskjermen eller fjernsynet, men vi tenker kanskje ikke like mye over hvor aktive vi er selv. Jeg tror vi voksne ville ha hatt godt av å lage noen kjøreregler til oss selv når det gjelder mediebruk, ikke bare til barna, sier seniorforsker Brita Bungum ved SINTEF teknologi og samfunn til Adresseavisen.

I 2009 brukte vi i gjennomsnitt 73 minutter på nettet hver dag. Sosiale medier står for mesteparten av denne tiden, med mellom 30 minutter og 1 time daglig.

Bungum la i 2008 fram en doktorgradsavhandling om barn av yrkesaktive foreldre og hvordan arbeidslivet preger barnas hverdag.

- Flere av barna opplevde at foreldre med fleksibel arbeidstid var fraværende når de var hjemme, fordi de var opptatt med å være på internett eller i telefonen. Foreldrene er nære, men fjerne, sier Bungum.

I USA har forsker Sherry Turkle, direktør ved Massachusetts Institute of Technology Initiative on Technology and Self, intervjuet 300 barn over fem år.

- Igjen og igjen fortalte barn at de følte seg såret, men ikke ville vise det, når foreldrene deres holder på med apparatene sine i stedet for å vie barna oppmerksomhet, sier Turkle til The New York Times.

Hun ga for tre uker siden ut en bok som tar for seg denne digitale utfordringen. (©NTB)