Som VOL meldte i høst, ble det på modelltoppen en sluttspurt mellom Nissans Quashqai, Volkswagens Golf og Toyotas Avensis.

Og duellen endte med japansk på første og tredje, med tysk i midten:Quashqai: 46 Golf: 36 Avensis: 34

På merketoppen er det Volkswagen som gjør reint bord:Volkswagen: 125 Nissan: 90 Toyota: 81

Blant varebilene er det også Volkswagen som regjerer merketoppen:Volkswagen: 49 Peugot: 33 Toyota: 25

På modelltoppen er det imidlertid fransk seier:Partner (Peugot): 26 Transporter (VW): 18Caddy (VW): 17 Hiace (Toyota): 17

Merkevinner Steinar Stephansen på Sortland Auto sier at bilmarkedet i Vesterålen gjenspeiler optimisme og fremtidstro.

- Ja, i alle fall slik vi ser det kommer 2012 i stor grad følge 2011. Nivået blir kanskje ikke like høyt, men det vil bli et rimelig godt år. Og det er jo tuftet på to ting; økt kjøpekraft og lavt rentenivå. Folk og næringsliv ønsker å investere i bil, og da spesielt nyttekjøretøy, hvor vi ser en mye større økning enn på personbilsiden.

Kollega hos Toyota, Salgssjef Tor Skagen deler vurderingen, og sier det er grunn til å være optimist på vegne av Vesterålen hvis bilsalg skal være barometer for fremtidstroen.

- Ja, absolutt. Privatbilmarkedet går jevnt og trutt,men vi ser at det skjer spennende ting i næringslivet. Bedriftene sitter ikke like hardt på pengeboka som før. Spesielt innen bygg og anlegg ser vi at det nå tar seg til, også innen fiske. Så sånn sett ser jeg lyst på framtida i hele regionen, sier Skagen.

Salgssjef hos Vesterålen Bil, Hallgeir Stavøy gleder seg over Quashqai-seieren, og lover høyt trykk også i 2012.- Vi har et par nye modellendringer som jeg tror vi gjøre at vi kjemper i toppen også i år, sier Stavøy.

Også han ser lyst på framtida ut fra varebilveksten. I fjor solgte hans firma 9 Nissan og 9 Fiat varebiler, og nådde ikke opp blant de mest solgte enkeltmerkene.

- Men vi sitter allerede nå i år og diskuterer salget av varebil nummer 6, så jeg tror det skjer ting nå i varebilmarkedet som gjør at det løsner. Spesielt er det folk som jobber innen bygg og anlegg som er innom og snakker bil om dagen, sier Stavøy.