Problemet vokser i omfang, og en undersøkelse utført av TNS Gallup i 2009 på oppdrag fra NorSIS og Steria, viste at over 5 prosent av alle nordmenn en eller annen gang har opplevd å få sin identitet misbrukt.

- Et omfattende ID-tyveri kan virke lammende på en person. Plutselig er kredittkort sperret, mobiltelefonabonnement stengt og postkassen full av regninger for ting du aldri har bestilt. Svært få nordmenn er forberedt på å håndtere konsekvensene når noe slikt skjer, hevder Hilde Fredheim Høgberg, presseansvarlig i SEB Kort.

- Et av de største problemene for de som rammes er at man må forholde seg til en lang rekke selskaper og offentlige etater, som i utgangspunktet ikke snakker sammen. Det finnes per i dag ikke noe offentlig serviceapparat som tar jobben eller kostnaden ved å rydde opp. Ofrene må for eksempel selv bruke tid på å følge opp saken og dokumentere sin uskyld - for eksempel bevise at det ikke var dem selv som tok opp et lån.

SEB Kort har tilbudt forsikring mot ID-tyveri for sine Eurocard, Diners Club og andre SEB Kort-kunder siden 2009 sammen med forsikringsleverandøren Chartis. Fordi problemene kan være omfattende, øker SEB Kort nå forsikringsdekningen til juridisk bistand fra 150.000 kroner til 1,5 millioner kroner.

- De siste to årene brant det 14.312 hus i Norge. Stort sett alle var forsikret. I samme periode ble 124.000 nordmenn rammet av ID-tyveri. Nesten ingen var forsikret. I slike situasjoner er det helt nødvendig å ha en dyktig advokat som kan hjelpe den som er rammet. Derfor så vi det som nødvendig å øke dekningen av advokatkostnader slik at den blir ti ganger høyere enn før, sier Hilde Fredheim Høgberg.

Man kan til en viss grad sikre seg gjennom å være varsom med hvor og hvordan man oppgir sine personopplysninger, men man kan ikke eliminere risikoen. ID-tyveri er noe som alle kan bli utsatt for.