Det begynner å bli ganske lenge siden familien Johnsen i 1984 startet salg av campingvogner og utstyr ved brufoten på Strand.

Virksomheten har opp gjennom årene vokst jevnt og trutt inntil selskapet i dag sysselsetter 15 personer innen butikk, verksted, kundebehandling og salg av nytt og brukt materiell.

Daglig leder Roar Stenkløv har hatt over et år i sjefsstolen, men beskriver seg ennå som rimelig fersk i bransjen.

– Men her er heldigvis nok av bransjeerfaring å støtte seg på.

Stenkløv omgir seg med medarbeidere med lang fartstid, ikke minst gammelsjefen sjøl, Steinar Johnsen, som man som regel finner på verkstedet sammen med resten av en verkstedstab vi ikke har så mange like av i Vesterålen.

Lærer opp fagfolk selv

– Nei, utlært blir man aldri, slår Steinar fast, mens vi spekulerer litt på hvilket fag som egentlig utøves på vognverkstedet. Snekkerfag? Elektrofag? Rørlegger? Møbelsnekker? Mekaniker?

Dette håndverket finnes det ingen egen linje for, så her lærer vi opp fagfolkene selv, sier Steinar innimellom journalistens mange spørsmål om hvordan ei campingvogn egentlig henger i hop.

I grove trekk er ikke ei campingvogn annet enn en tilhenger påbygd ei hytte av treverk, isolasjon og ytre hud av aluminium eller plast. Og for fagfolk som ikke er redd for å rive av ei list eller fem er det fullt mulig å reparere det aller meste på ei vogn eller en bobil.

– Vi skrur ikke biltekniske ting, men bytter vegger, fronter og hva det skal være. Vi har i prinsippet folk og utstyr til å bygge ei hel vogn her, skjønt det neppe er lønnsomt for kunden, sier Roar Stenkløv.

Vil bygge ut

I Sortlands Caravans glasskule avtegner det seg en fremtid som handler om å bite seg fast som best man kan.

– Bransjen er ikke veldig utsatt for svingninger, og vi har kunder som holder seg ganske lojalt til både forhandlere og merker, så vår utfordring blir rett og slett bare å drive så rasjonelt og godt som mulig, og yte kundene våre den beste service. For mange av kundene er vogna deres andre hjem, så det er klart de har høye forventninger til oss, sier Stenkløv.

Fremtidsbildet består også av utbygging. Ennå ligger det ikke noe konkret på bordet, men selskapet har startet forberedelsene til en byggeprosess som vil lukke den åpne plassen mellom administrasjonsbygget og vognhallen, samt forlenge dagens administrasjonsbygg slik at de kan flytte verkstedet hjem til Strand igjen.

– Vi leier veldig bra lokaler i Vestmarka til verksted, men på sikt er ikke det noen ideell løsning, sier Stenkløv.

Pilene snudd

Resultatmessig ligger mye av utfordringen for en slik bedrift i å husholdere godt med varelageret.

Utfordringen er jo at det ofte følger med ei brukt vogn inn for hver nye vi leverer ut, og vi må hele tiden passe på at vi ikke blir sittende med for stort lager, og at vi klarer å holde fortjeneste på bruktvognene.

Resultatet i 2010 var i så måte sterkt preget av opprydning på lageret. Omsetningen nådde fantastiske 98 millioner kroner, men medaljens bakside var ei bunnlinje på 5,9 millioner etter skatt.

Det krevde innskudd av ny egenkapital fra eierne, og pilene peker ifølge Roar Stenkløv nå rett veg.

– Vi gjorde opp 2011 med et minus på 350.000,– og det er forholdsvis bra, alt tatt i betraktning, sier Stenkløv, som er optimist med tanke på å skape trygge resultater for fremtiden.