Totalt er det over 80 prosent nordmenn som ikke er innom noen sosiale medier på mobilen sin. Det fremkommer i en undersøkelse mobilselskapet Chess har gjort sammen med InFact. Selv om kun 14,5 prosent bruker mobilen til å besøke Facebook, er det sosiale medier på mobil som har eksplodert mest i markedet de siste tre månedene.

- Dette er egentlig ikke så veldig overraskende, gitt at sosiale medier fremdeles er på et prematurt stadium. Norsk ungdom er i verdenstoppen over Facebook-brukere, og er generelt helt avhengig av mobilen sin. Personlig tror jeg flere kommer til å kombinere disse to kanalene det kommende året, forteller markedsdirektør i Chess, Jarle Alvær.

Menn er imidlertid mer aktive på Facebook via mobilen, enn kvinner. Mens 16 prosent menn bruker mobiltelefonen sin til å gå inn på Facebook, svarer 13 prosent av kvinnene det samme.

- Det er høyst sannsynlig at vi vil se en vekst både blant kvinner og menn i mobilbruk og sosiale medier. De forskjellige mediene tilpasses stadig hverandre for å øke brukervennligheten. Vi ser også at mange har planer om å gå til anskaffelse av smartphones, telefoner som fungerer som små datamaskiner, og da vil brukervenneligheten på Internett øke, tror Alvær.

- Blant aldersgruppen 15 til 24 år er antallet som bruker mobilen til å komme seg på Facebook 31,5 prosent. Men det er morsomt å se at antallet blant de over 60 år er 5,5 prosent. Selv om tallet er lavt, viser det at eldre òg ønsker å holde seg oppdatert, sier Alvær.