Trafikken snegler seg ut og inn av de store byene i utfartshelgene i mai og juni hvert år. Mange bilister blir utålmodige og foretar hasardiøse forbikjøringer som både forstyrrer trafikkflyten og fører til farlige situasjoner.

– Irritasjonsmomentene er mange. På veiene er det fullastede biler og tilhengere med dårlig sikret last, og bobil- og campingvognsesongen har startet. Dessuten er det mer tungtrafikk enn noen gang, sier seniorkonsulent Leif N. Olsen i KNA, Kongelig Norsk Automobilklub.

Det gjør fristelsen stor til å foreta risikable forbikjøringer. Det kan både skape farlige situasjoner, og dessuten er forbikjøring forbudt når det kan forstyrre andre trafikanter.

– Trafikksikkerhet handler mest av alt om atferd i trafikken. Ni av ti ulykker skyldes menneskelige feilhandlinger, sier Olsen.

Unngå tråkling

Med så tett trafikk vi har på veiene i dag, vil nærmest enhver forbikjøring medføre risiko.

Tråkling, eller snikkjøring, der man kjører ut og inn av høyre felt, er ikke tillatt dersom det er kø så langt du kan se.

– Den som blir forbikjørt har plikt til å slippe fram den som skal forbi. Den forbikjørte skal legge seg til høyre og ikke øke farten, sier Leif N. Olsen.

Selv under forbikjøring har man ikke lov til å overskride fartsgrensen. Men dersom man blir forbikjørt i høy hastighet skal man ikke leke politi og forstyrre forbikjøringen ved selv å øke farten.

Blinklys skal brukes i det man starter en avviksmanøver, altså når man legger seg ut i venstre felt for å kjøre forbi. På flerfelts vei skal man blinke seg inn til høyre. Det er ikke nødvendig på enfelts vei.

Når man skal legge seg inn i høyre felt, må man kunne se hele bilen bak i speilet og være to-tre sekunder foran. En forbikjøring skal ikke være til hinder eller forstyrre den som blir forbikjørt.

Følg med

– De som kjører saktegående kjøretøyer, for eksempel campingvogn eller bobil, har plikt til å følge med i speilet og kjøre til side og slippe forbi de som vil passere. Om nødvendig skal de stoppe helt opp, sier Olsen.

Han mener vi nordmenn kan lære litt om folkeskikk i trafikken, høflighet og mindre egoisme fra våre naboland.

– Du skal ikke lenger enn til Sverige for å finne en bedre trafikkultur. Og i land som USA, som har store motorveier og mye trafikk, er det en helt annen dynamikk og glid i trafikken enn her i Norge.

Den norske egoismen er trafikkfarlig og utrivelig, mener han.

Ulykker under forbikjøring utgjør ikke det store antallet ulykker, men når de først skjer, blir konsekvensene ofte store.

– Farlige forbikjøringer skaper usikkerhet og engstelse blant mange trafikanter, sier Leif N. Olsen.