En av mine mest legendariske bilopplevelser var i en Golf II som ble produsert fra 1983-1992. Det er ikke plass til å fortelle hele historien, men korte trekk er gutter på fotballtur fra Bergen til Moss i 1997. I mange år var jeg eier av en Golf IV 1998-modell. En fantastisk bil!

På slutten av 2009 testet jeg Golf VI for Vesterålen Online og ble skuffet. Det var derfor med delte følelser jeg hentet ut en splitter ny Golf VII fra Sortland Auto. Ville den leve opp til mine høye forventninger til en Golf eller ville den skuffe nok en gang?

Nerven i folkesjelen

At Volkswagen med Golf har laget verdens nest mest solgte bil viser at de har gjort noe rett - at de har truffet en nerve i folkesjelen på tvers av nasjoner.

Det er derfor vanskelig å kritisere noe som så mange utvilsomt liker. Men bil er også følelser og det må være lov å si at man ikke liker noe selv om millioner andre mennesker er uenig. Det er jo det som kalles demokrati!

Golf V og VI var i mine øyne fullt ut brukbare biler, men med designbakgrunn var det noe som skurret for meg. Bilene så ut som de hadde hatt en litt uheldig prosess fra modellkittbordet til støperiet. Men nok om de gode biler med dårlig design.

Golf VII er heldigvis en fryd for øyet i tillegg til å være en knakende god bil.

Indrefilet

Det er en rød tråd i formspråket til Volkswagen. Man kan derfor se likheter mellom Golf og lillebror Polo. De samme likhetstrekk finner vi igjen i storebror Passat. Det er en fordel i min bok.

Det ytre faller som sagt i smak, men hva med det indre? Det er jo tross alt her både fører og passasjerer oppholder seg under en kjøretur. Heldigvis har design og ergometri fått lov å være bærende elementer i denne indrefileten av en bil.

Det er klassiske og rene linjer. Knapper finner man der man forventer å finne dem og i motsetning til tidligere modeller er nå instrumentpanel dreid og sentralisert mot føreren. Ikke ulikt BMWs løsninger - og akkurat slik det SKAL være.

Et lite minus jeg klarte å avdekke var nakkestøtten som for meg ikke var mulig å tilpasse.

Kvalitet

Golf har alltid vært lettkjørt. Selv med de minste motoralternativene kan man klare å ha det gøy. Volkswagens DSG-girkasse er fantastisk bra og mange vil nok velge den. Det kan man forstå selv om man her «på landet» klarer seg fint med en manuellgiret bil. I by hadde jeg valgt DSG!

Noe av det man må like med tyskere er at de har orden i sakene sine. Grundig går de til verks og lager system som er lettfattelig og enkelt. Dette gjør at Golf VII er gjenkjennelig med sine søsken, selv om alt er nytt. Materialvalg og kvalitet er meget høy - og milevis over for eksempel Toyota Corolla som er den eneste bilen som har solgt mer enn Golf. Rart, men alle bryr seg tydeligvis ikke om kvalitet og finish - og det er jo lov det også!

Helstøpt

Motoralternative er - eller kommer - i så mange varianter at de fleste kan finne en til sitt bruk. Det gjør også standardutstyret og det man må betale ekstra for.

Golf er i det hele og store en helstøpt bil. Og nettopp det er vel årsaken til at den er så populær. Den eies av et bredt spekter av mennesker som lærere, direktører, frisører, husmødre, rånere, jenter med kjøpepupper og farget hår, pensjonister, musikere, artister, skuespillere, arbeidsløse og profesjonelle idrettsutøvere. Og ingen reagerer på at disse kjører Golf.

Bilen er nemlig akseptert i alle samfunnslag. I denne sammenheng er det altså en fordel å være helt gjennomsnittlig.

Golf har solgt ufattelige 29 millioner eksemplarer siden den så dagens lys i 1974.

Man blir ikke profet på eget hjemsted heter det seg. Jeg har imidlertid ikke vokst opp på Sortland og kan derfor trygt profetere at Golf VII kommer til å bli en dundrende salgssuksess for Volkswagen.

Akkurat som sine forgjengere!

Volkswagen Golf VII

  • Motor: 1,6 TDI Blue Motion

  • HK: 105

  • Dreiemoment: 250

  • Toppfart: 192

  • 0-100 km/t: 10,7 sek.

  • Sylindre: 4 sylindret diesel

  • Gir: 5-trinns manuell

  • Lengde: 4255 mm.

  • Bredde: 1799 mm.

  • Høyde: 1452 mm.

  • Egenvekt: 1220 kg.

  • Totalvekt: 1800 kg.

  • Bagasjerom: 380/1270 liter

  • Tank: ca. 50 l.

  • Forbruk by: 0,46

  • Forbruk land: 0,33

  • Forbruk blandet: 0,38

  • CO2-utslipp: 99 g/km

  • Pris billigst/dyrest: kr. 235.400,-/351.100,-.