Dverberggutten Sebastian Spjelkavik (23) kom i forrige uke hjem fra sin andre tur som kadett på Andenesfisk I.

– Det er ei opplæringsstilling som må til for å reise ut med styrmannssertifikat. Da trenger jeg 180 dager med effektiv seilingstid. Som styrmann kan jeg styre Andenesfisk I alene. Båten er på  3.549 bruttotonn, og er 75 meter lang og 15 meter bred, forklarer Spjelkavik.

Etter seilingsperioden planlegger han å ta sertifikat D3 dekksoffiser klasse tre.

– Da har jeg førerrett på båter opp til 3000 bruttotonn. Det vil si at jeg kan være kaptein, mens jeg være styrmann på alle båter med ubegrenset størrelse i hele verden. Etter hvert kan man jo ta større sertifikat og enda flere muligheter. Det øverste er klasse D1 og gir ubegrenset tilgang til alt av kapteinsjobber, forklarer Spjelkavik.

Les også: – Dette er stort for meg

Offisersyrket

Kadettpraksis handler om å lære hele offisersyrket.

– Det er snakk om hva som skjer på dekket, og det er en bedrift som skal ledes. Man er ikke bare på «Brua» (styrhuset), men man skal være en overordnet på hele båten, forklarer Spjelkavik.

Det innebærer også en sykepleier- og vedlikeholdsfunksjon. – Det er vi som styrer det medisinske om bord, Vi har medisinkurs og syr og lapper sammen folk, forklarer han.

De har også ansvaret for et litt mer avansert vedlikehold.

– Det er snakk om dekksutstyr, kraner og vinsjer. Vi skal kunne en del av maskineriet. Dette er en veldig allsidig jobb egentlig. Man skal kunne litt om alt, forklarer han.

Les også: Külli, en kulturbauta

Adrenalinkick

Adrenalinkick over «fiskehall»

I styrhuset er det kartmaskiner, og mye her dreier mye seg om egne sensorer på trålen.

– Vi må følge med litt på hvor vi skal gå for å komme til de rette fiskefeltene. Kaptein Sigmund Røsnes som har vært her i alle år vet mye om det, og det er lærerikt for meg, Samtidig er det spennende om man får fisk eller ikke. Jeg får et kick når man får et ordentlig stort hal sier Spjelkavik.

Les også: – Faen, vi gjør det

Ferdig i september

Spjelkavik regner med å være ferdig utdannet styrmann i september.

Da går drømmen som han har hatt siden han var liten gutt i oppfyllelse.

– Jeg har hatt en drøm om å bli sjømann siden jeg var liten gutt. Det er litt merkelig, siden slekta mi først og fremst har bondeblod i årene. Men lærer Kjell Einar Vangen på Dverberg/Saura skole tok oss med på båtturer, da vi gikk på barneskolen, forklarer han.

Det ble båtturer til Fugløya i Andfjorden, og Vangen lærte bort det som hadde å gjøre med kartmaskin, ror og akkurat som det var.

Les også: David og superstjernene

Heldig

– Jeg har bare fortsatt på det, og ikke gitt meg. Det er vanskelig å få kadettplass i disse tider når det er mange båter som har gått i opplag Situasjonen er generelt vanskelig for mange sjømenn i Norge, så jeg er heldig som har fått plass her, sier Spjelkavik, som trives veldig godt om bord.

Det er hyggelige folk, og bra arbeidsmiljø. Han kunne gjerne tenke seg fast jobb på Andenesfisk I som kaptein en gang i framtida etter at han har fått nok fartstid og søkt seg til høyere sertifikat.