Saken skal opp i neste formannskapsmøte og kommunestyremøte.

Innstillinga er i tråd med rådgivingsfirmaet Rambøll sitt forslag som ble presentert for politikerne i høst.

Sentrum av Sortland blir delt inn i et indre og et ytre område, hvor det er det indre området er der man kan komme til å få parkeringsavgift.

Her kan det bli avgiftsparkering mandag til fredag mellom klokka 9 og 17, i tillegg til lørdag fra 10 til 15. Avgiften er foreslått å være åtte kroner per time fra starten av parkeringa, altså uten gratistid, med unntak av HC-plasser.

Foruten dette skal det reserveres avgiftsfrie plasser for forflytningshemmede, etableres ladeplasser for elbiler og plasser for lasting og lossing av vare- og lastebiler.

I det ytre området skal man fortsatt kunne parkere gratis, men forbud mot parkering ut over 12 timer.

Her ser man avgrensninga av indre sone, hvor det kan bli parkeringsavgift på åtte kroner per time fra det øyeblikket man parkerer. Foto: Sortland kommune

Flere besøkende, færre ansatte

Det vises i saksframlegget til at de meste sentrale parkeringsplassene på Sortland i stor grad benyttes av ansatte, men kunne heller vært brukt av besøkende.

– Trafikkundersøkelser viser at mange kjører til sentrum selv om de bor nærme sentrum, og det er ønskelig at flere av disse kan velge å reise på en mer bærekraftig måte enn med bil, leser man.

Kommunen viser dessuten til utfordringer i forhold til ulovlig parkering (på fortau og for nært gangfelt og kryssområder), hensatte biler som hindrer brøyting og dårlig tilrettelagt HC-parkering.

Med dette forslaget legges det opp til at man kan finne ledig parkering i de mest sentrale delene av sentrum for de som ønsker og er villige til å betale for parkering. Samtidig blir det mulig for de som ønsker å parkere gratis å gjøre dette på parkeringsplasser i ytre del av sentrum.

Den grønne linja viser det ytre området hvor det kan bli forbudt å parkere over 12 timer, men uten parkeringsavgift. Foto: Sortland kommune

Kan være i drift fra sommeren 2024

Kommunedirektøren poengterer at det er omfattende å organisere og drifte parkeringsregulering, uavhengig om man velger løsning med kun tidsbegrensning eller med lav avgift.

– Regulering og opprydding av parkeringen vil medføre bedre forhold for myke trafikanter i sentrum, god tilgjengelighet og at Sortland sentrum oppleves som en mer attraktiv by for både innbyggere og besøkende, skrives det.

Kommunestyret vedtok i 2021 å regulere parkeringa i sentrum, men det har ikke tidligere blitt vedtatt parkeringsavgift.

Hvis forslaget blir vedtatt kan den nye parkeringsreguleringa være i drift fra sommeren 2024.