– Det var et lite brak og et lysglimt, sier Geir Anders Paulsen fra Sigerfjord, som faktisk har opplevd lynnedslag i fly tidligere, men aldri før har klart å få fanget naturfenomenet på film.

Paulsen forteller at når lynet slår ned i flymaskinen, blir det et smell og et lysblaff.

– Det ristet godt

Forholdene under innflyvningen til Tromsø søndag kveld var såpass rufsne at han tror ikke så mange reagerte.

– Jeg er ikke så sikker på hvor mange som la merke til det, sier han som var på vei fra Skagen til Tromsø, der han hadde et flybytte før turen gikk videre til Alta, der han er på jobb i Kvænangen.

Sigerfjordingen er av det stødige slaget, og lar seg ikke skremme av lynnedslaget.

– Jeg har reist mye med fly på jobb, og de sier det skjer ganske ofte. Det var tre fly som ble truffet bare i går, sier han.

Ifølge NRK Troms og Finnmark var det to av Widerøes to flyvninger fra henholdsvis Bergen og Stokmarknes, og et Norwegians fly fra Oslo som ble rammet av lynnedslagene.

Kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Silje Brandvoll forteller til NRK at flyene er bygd for å tåle et lynnedslag, men at det er prosedyre at man i etterkant av lynnedslag får en tekniker til å få over flyet for å sikre at det ikke er skader.

Ifølge Brandvoll kan man merker det godt når lynet slår ned i en flymaskin, og at det er ubehagelig fordi det blir et smell og et lysglimt. Derfor har Widerøe som rutine at man etter lynnedslag tilbyr debrif til publikum.

Fra cockpit ble det ikke sagt noe fra flyets kaptein etter lynnedslaget.

– Det skjedde under innflyvninga så de hadde vel nok å styre med der fremme. Det ristet godt, det var mye vind så det var litt bevegelse, men ikke så voldsomt, sier han som ikke har antydning til flyskrekk.

– Det er mye farligere å kjøre bil, slår Geir Anders Paulsen fast.