sigurd pedersen Foto: Gard L. Michalsen

I SA og Vols serie om bilbransjen i Sortland, har vi nådd Sigurd Pedersen. Og derfra er det bare godt nytt å melde:

- Vi har hatt 66 prosent økning på nybilsalget fram til 30. april, sammenlignet med i fjor. Og en økning på rundt 30 prosent på bruktbiler i samme periode, sier Petter Løkken, daglig leder ved bilforretningen Sigurd Pedersen.

Forretningen er blant de største i bransjen i Vesterålen, og gjør det for tida godt med sine merker Peugeot og Mercedes. Ja, så godt at det for tida er vanskelig å levere flere av modellene til sistnevnte merke.

I fjor solgte forretningen 107 nye biler, en solid økning fra 2010. Nå er ikke årets fire første måneder de viktigste av året, men mye tyder altså på at det blir en solid økning i år.

- Vi klarer å øke salget, vi har flinke medarbeidere som gjør en veldig god jobb. Peugeot og Mercedes leverer stadig bedre biler. I dag er vi veldig bevisst på at vi skal ha kun disse to bilmerkene - det vi gjør, skal vi gjøre godt, kommenterer Løkken.

Historisk bedrift

Sigurd Pedersen AS er en av Sortlands tradisjonsrike bedrifter, med en over hundre år lang historie.

- Bedriften ble etablert i 1924, men vi har aner tilbake til 1908, forteller Svein Pedersen, styreleder og majoritetseier i familiebedriften.

Driften ble startet av oldefar Anton Pedersen, smeden på Bønes. Hans sønn Sigurd Pedersen flyttet til Sortland, og etablerte virksomhet i sentrum. Neste generasjon het også Sigurd Pedersen. «Dagens» Svein Pedersen (59) kom tidlig inn i drifta.

Bedriften solgte alt som gikk på hjul. Sigurd Pedersen var i mange år stor på sykkelproduksjon, og rundt om i byen står det kanskje fortsatt en og annen sykkel merket med «Radio». Biler har firmaet solgt siden 40-tallet, stadig flere etter som veiene kom til Vesterålen.

Folkebiler

Så når du ser en Mercedes eller Peugeot langs veiene her, kommer den høyst sannsynlig fra Sigurd Pedersen. Nå er målet at det skal bli enda flere:

- Fabrikkene har et ønske om å øke volumet. Avansen for oss blir stadig mindre, og da må volumet opp. I Vesterålen er det en naturlig begrensing i markedet, men vi har også kunder fra Harstad, Lofoten og andre regioner. Og vi skal ha en markedsandel på minst 12 prosent i Vesterålen, sier Petter Løkken.

For å øke volumet og kanskje også markedsandelen, vil Mercedes nå konkurrere også om vanlige folk, i det som populært kalles «Golf-klassen».

- Våre nye A- og B-klasser, er rettet inn mot «folk flest». Prisene er også det - mange blir overrasket når de ser at bilene ikke koster mer. Samtidig er dette ikke billige biler, de skal ha samme kvalitet og gjennomgående Mercedes-standard, sier Løkken.

Begge forhandlerens bilmerker utvikler seg også for framtida. Som Peugeots iOn, elbil tidligere testet i SA. Mens Mercedes leverer stadig flere hybrider, og jobber med hydrogenmotorer.

- Jeg tror det er en del år til vi slutter å selge biler som går på diesel og bensin. Forbruk og utslipp går stadig ned. Men om et par år kommer nok hydrogenbiler for markedet, og om ti år tror jeg vi har veldig gode alternativer til diesel og bensin, tenker Løkken.

Stor økning

Sigurd Pedersen AS omsatte i 2010 for 66,5 millioner kroner, en solid økning fra 2009 med 51 millioner. Dette tallet inkluderer også noen millioner fra G-Sport. Og selskapet har en solid omsetningsvekst i 2011. Regnskapet er ikke ferdig revidert, men Løkken melder om gode tall på bil:

- Bilavdelingen omsatte for 74 millioner i 2011, så det går oppover, sier han.

- Når det går enda bedre i år - hva blir neste milepæl?

- På bil må det bli å runde 80 millioner. Det kan vi klare i år, sier Løkken.

Sigurd Pedersen har holdt hus flere steder. I jappetida huset dagens bygg biler i to etasjer, uten dagens dagligvare. Med gode tider i bedriften, begynner det å bli trangt til ønskede modeller.

De siste årene har fasaden blitt ny og flere mindre endringer skjedd - mer kan være i vente.

- Det kan bli utvidelser og andre endringer, men det er for tidlig å si noe om hva det blir til, sier Løkken.