Regjeringen har nettopp presentert stortingsmelding nr. 28 ”Gode bygg for eit betre samfunn” - om bygningspolitikken. Et viktig tema i meldingen er energibruken i norske bygg. Det er oppsiktvekkende og svært positivt, at regjeringen nå snakker positivt om elektrisitet, for første gang på mange år.

Byggemeldingen sier f.eks:

Noreg skil seg frå andre land ved at hovuddelen av energibruken i bygg kjem frå elektrisitet, pri¬mært basert på vasskraft. Samanlikna med andre land har Noreg derfor låge klimagassutslepp frå drift av bygg (stortingsmeldingen side 74).

Dette står i kontrast til utviklingen de siste årene, da reguleringen av retten til å varme bygg har blitt stadig strengere. Elektrisitet til oppvarming i norske bygg reguleres i dag tilsvarende de mest forurensende fossile brenslene:

Stortinget reviderte Plan og bygningsloven for et par år siden, og lanserte begrepet ”forsvarlig energibruk” i § 29 – 5. Stortinget besluttet at elektrisitet til oppvarming skulle behandles tilsvarende fossile brensler, med konsekvens at byggeforskriftene fra 2010 i praksis forbyr elektrisk oppvarming i bygg over 500 kvadratmeter:

§ 14-7. Energiforsyning

(2) Bygning over 500 m2 oppvarmet BRA skal prosjekteres og utføres slik at minimum 60 % av netto varmebehov kan dekkes med annen energiforsyning enn direktevirkende elektrisitet eller fossile brensler hos sluttbruker. (Teknisk forskrift av 2010 § 14 -7 punkt 2)

I desember 2010 ble holdningene gjentatt i meldingsbladet fra Statens bygningstekniske etat, nå Direktoratet for Byggkvalitet:

• "de nye energikravene er svar på klart uttrykte politiske målsetninger om å frigjøre elektrisitet og redusere klimagassutslippene".

• "Elektrisitet som inngår i et nordisk eller europeisk marked er beheftet med CO2 utslipp.

• ”Elektrisitet er for verdifull til bruk til varmeformål og bør prioriteres til el-spesifikke formål som lys, IKT etc. Dette betyr at det som hovedregel er slutt på bruk av gass, olje, parafin og elektrisitet som hovedløsning for oppvarming i nye bygg og ved større rehabiliteringer".

Den negative holdningen til elektrisitet gjenspeiles også i Energimerkeordningen, som gir bygget dårligste karakter hvis varmesystemet er basert på elektrisitet, selv om bygget bruker svært lite energi.

Nedvurderingen av elektrisk oppvarming er altså ikke bare politisk uttalt, men gjenfinnes i lover, forskrifter og diverse offentlige virkemidler. Den negative vurderingen av elektrisitet fører til kostbare investeringer i varmesystemer som krever mer energi – mer vedlikehold og høyere driftskostnader.

Det er derfor oppsiktvekkende og svært positivt, at regjeringen nå snakker positivt om elektrisitet, for første gang på mange år. Byggemeldingen sier f.eks:

Noreg skil seg frå andre land ved at hovuddelen av energibruken i bygg kjem frå elektrisitet, pri¬mært basert på vasskraft. Samanlikna med andre land har Noreg derfor låge klimagassutslepp frå drift av bygg (stortingsmeldingen side 74).

Tilsvarende vurderinger av elektrisitet finner vi også i klimameldingen som nettopp er behandlet i Stortinget:

I forhold til de fleste andre land har Norge svært lave utslipp fra innenlandsk stasjonær energiforsyning. Det skyldes at elektrisitet står for en stor andel av energiforbruket og at norsk elektrisitetsproduksjon i all hovedsak er vannkraft.

Klimameldingen side 33

Utslipp fra oppvarming av bygg (boliger, næringsbygg og driftsbygninger) har vist en nedadgående trend siden 1990. Dette skyldes blant annet overgang til elektrisitetsbasert oppvarming inkludert varmepumper og tilkobling til sentrale energisystemer som fjernvarme, samt energieffektivisering.

Klimameldingen side 34

Norsk Elvarmeforening vurderer at grunnlaget for den helt korrekte revisjonen av synet på elektrisitet er åpenbar: Kraftproduksjon basert på fornybar energi vil bli transportert og anvendt som elektrisitet. Dersom Norge skulle fortsette den negative reguleringen av elektrisitet, så vil vi aldri kunne fase inn ny fornybar energi.

Nå må regjeringen og Stortinget ta konsekvensen av at grunnlaget for å begrense og delvis forby elektrisk oppvarming, ikke lenger er til stede. Følgende tiltak må forberedes:

• Plan og bygningsloven med tilhørende forskrift må anerkjenne elektrisitet til oppvarming som forsvarlig

• Energimerkeordningen må revurderes slik at elektrisk oppvarmingssystem ikke gir bygget dårligste karakter